Úton a connected car felé

Úton a connected car felé

Úton a connected car felé

autó

3 perc

Forradalmi változások zajlanak az autóiparban, a gépek közötti (machine-to-machine) kommunikációra épülő technológiáknak köszönhetően a sofőrök minden eddiginél több adathoz juthatnak járműveikről és a környezetükről.

A fogyasztók az autógyártási piac, illetve a közlekedés gyökeres átalakulásának lehetnek szemtanúi a gépek közti kommunikációra épülő innovatív technológiák elterjedésével párhuzamosan. Elérkeztünk abba a korszakba, amikor már szinte mindennapossá vált, hogy a járművek képesek egymás között adatokat küldeni, a sofőrök mobilos autómegosztó alkalmazásokon keresztül veszik fel az alkalmi stopposokat. A korszerű telematikai rendszerek lehetővé teszik továbbá, hogy az autótulajdonosok a gépkocsi használatán alapuló biztosítást kössenek, és internetkapcsolaton keresztül töltsék le a legújabb frissítéseket.

A januárban megrendezett CES fogyasztói elektronikai szakkiállításon számos autógyártó rántotta le a leplet a nagyközönség előtt újabb fejlesztéseiről. A koreai Hyundai például bemutatta a Blue Link névre keresztelt alkalmazását, amelynek segítségével a sofőrök távolról is könnyen beindíthatják, leállíthatják, kinyithatják, valamint bezárhatják az autójukat.

Az applikációt egy speciális okosórával kell párosítani, ami hangutasításokra reagál, az idei évben forgalomba helyezett összes Hyundai modell esetében elérhető a szolgáltatás. Az alkalmazás egyebek közt a lámpák felvillantásával és a duda megnyomásával segít a vezetőknek, hogy megtalálják a kocsijukat még egy zsúfolt parkolóban is – a szomszédok nagy örömére.

Az okosautók piacán 2040-ben jön az igazi izgalom >>A BMW még egy lépéssel továbbment, bebizonyítva azt, hogy az autósoknak nincs külön „asszisztensre” szükségük parkolásnál. A német autógyártó vállalat szintén egy okosórát dobott a piacra, az intelligens viselhető kiegészítő a lézeres szenzorokból álló rendszernek köszönhetően utasításokat ad a kocsiknak, hogy saját maguktól parkoljanak le, akár többemeletes garázsokban is. Amikor pedig a vezető vissza szeretne ülni a járműbe, akkor az okosórán keresztül magához tudja hívni az autóját.

A szakkiállításon továbbá a Visteon is előállt OpenAir névre keresztelt szórakoztatva informáló (infotainment) platformjával, amelyet internetkapcsolaton keresztül (over-the-air) is lehet frissíteni, tehát nem kell hozzá külön számítógép. A cég a rendszer működését egy Ford, egy Jaguar Land Rover és egy Mazda modellen keresztül mutatta be.

A Red Bend stratégiai és marketingszakértője ugyanakkor kritikusabban látja a fejlesztéseket, abból adódóan, hogy az utóbbi időben számos új autót kellett visszahívni a beépített szoftverekkel kapcsolatos gondok miatt. Oren Betzaleli kiemelte az over-the-air frissítések fontosságát az összekapcsolt járművek piacán. A szakértő szerint a visszahívások több mint fele nem műszaki, hanem számítógépes programhibákra vezethető vissza.

Dolgok Internete: Új hullám a közlekedésben és az autóiparban >>A gyermekbetegségek ellenére a fejlesztők korántsem számoltak le az automata autók gondolatával. Az Egyesült Királyságban például az Innovate UK egy TRL (Transport Research Laboratory) által vezetett konzorciummal közösen indítja el Londonban GATEway elnevezésű programját.

A 8 millió fontból megvalósuló kezdeményezés alapvető célja, hogy összehangolttá tegye a főváros közlekedését az automatizált forgalmi rendszerek és járművek segítségével. Az új megoldásokat első körben három különböző, zéró kibocsátású járműben tesztelik majd, hogy a városlakók és az autógyártók számára is szemléltessék az előnyöket.

A nyilvános próbaüzem során például az utazókat már teljesen automatizált kocsik szállíthatják a város egyik pontjáról a másikra, a járművek ráadásul még arra is képesek lesznek, hogy saját maguktól leparkoljanak. Természetesen a fejlesztők kiemelt figyelmet fordítanak a felmerülő kockázatok és a biztosítási problémák orvoslására, továbbá arra, hogy az automata autók hogyan érzékelik a gyalogosokat.

Forrás: M2M Now