Van, ahol a bicikli legyőzi a robotautókat

Van, ahol a bicikli legyőzi a robotautókat

Van, ahol a bicikli legyőzi a robotautókat

autó

3 perc

Az egész világon a hollandok a legfelkészültebbek a sofőr nélküli autók elterjedésére, de várhatóan mégsem lepik majd el az országot az autonóm gépkocsik – emeli ki a KPMG második Autonomous Vehicles Readiness Index tanulmánya. Eközben Magyarország élen jár a fejlesztésekben, de a használatban a lemaradók között leszünk.

Hollandia az önvezető gépkocsikhoz szükséges infrastruktúra tekintetében világelső, a fogyasztói elfogadásban kizárólag Szingapúr előzi meg őket, de a technológiai innovációban és a szabályozásban is a legjobbak között vannak. Mindez bármely ország számára követendő példa lehet, ugyanis nemcsak az úthálózat minősége kiváló, de az emberek is lelkesek az új technológiáért és a kormányzat is igen támogató a fejlődéssel kapcsolatban.

A nyugat-európai országban például már most 6 százalék felett van a teljes gépjárműparkon belül az elektromos autók száma, de van még egy zéró emissziós járműtípus, ami még ennél is jobban meghatározza az ország közlekedését.

Ezért nem lesznek önvezető nagyhatalom

Hollandiában sok millió kerékpár van napi használatban, a sűrű, belvárosi területeken pedig nehéz lenne emiatt önvezető autós funkciókat és szolgáltatásokat elindítani. Ugyanis az elmúlt évtizedekben a városokban a gyalogosok és kerékpárosok mellett a járműforgalom eleve háttérbe szorult, így nincsenek dedikált, kizárólag autók által használható sávok, csatornák.

A sofőr nélküli járművek elterjedésével pedig a KPMG által megkérdezett iparági szakértők szerint már az is jelentős kockázat, ha nagyszámú autonóm gépkocsi közlekedik közös útszakaszokon az emberek által vezetett járművekkel.

Autópályán jönnek a robotautók

A belvárosi önvezetés helyett Hollandiában éppen ezért sokkal inkább az autópályán közlekedő teherforgalom automatizálására koncentrálnak. Jelentős időt és pénzt fektettek már be a kamionok úgynevezett platooning technológiájának fejlesztésébe, ahol egy emberi vezető, mondhatni „kapitány” vezérel egy teljes konvojt, melyek akár 30 centire is képesek megközelíteni egymást. Az összekapcsolt digitális vezérlés révén a különálló járművek együtt gyorsítanak, fékeznek és manővereznek.

A híres „tulipánfolyosón” Amszterdamból a belga Antwerpen felé, illetve Rotterdamból a német Ruhr-vidék felé hamarosan önvezető konvojokon száguldhatnak a termékek a holland kikötőkből Európa belseje felé.

A munkaerőhiány gyorsítja az autonóm technológia terjedését

Magyarország a KPMG felmérésében a vizsgált országok közül a 21. helyen szerepel a felkészültség szempontjából. Hazánk a termelésre és a tesztelésre fókuszál, a többi közt a Zala Zone önvezető autós tesztközponttal, illetve a nemrég bejelentett BMW gyárral, de a használat szempontjából egyelőre a lemaradók között van.

Zsótér Márton e-mobilitásért felelős menedzser elmondta: Magyarország támogatja az önvezető technológiák fejlesztését és az ezzel foglalkozó vállalatokat, de kevéssé valószínű, hogy a magyarok elsőként fogják ezeket a fejlesztéseket használni, köszönhetően a kis belföldi piacméretnek és az erős export fókusznak. A szakember hozzátette azt is, hogy „a munkaerőhiány minden iparágban, így a logisztikában és közösségi közlekedésben is komoly probléma, melyre az önvezető technológia megoldást kínálhat”.