Digitális pajzs a motorosoknak A Bosch technológiai fejlesztésének köszönhetően a motorosok digitálisan jobban „láthatóak” lesznek, így egyszerűbben elkerülhetőek a balesetek. https://www.m2mzona.hu/uploads/files/cover_home/2909/articles/20170620155154/motor-biztonsag.jpg

Digitális pajzs a motorosoknak

2017. június 20. 18:40
2'
A Bosch technológiai fejlesztésének köszönhetően a motorosok digitálisan jobban „láthatóak” lesznek, így egyszerűbben elkerülhetőek a balesetek.

A melegebb évszakokban a motorosok kirajzanak az útra, és ezzel párhuzamosan sajnos a közúti balesetek száma is megemelkedik. A motorosok vannak a legnagyobb veszélyben az utakon: esetükben 18-szor nagyobb a halálos közúti baleset kockázata, mint az autóvezetők körében. 2016-ban Magyarországon összesen 1316 személyi sérüléses közúti motorbaleset történt, amelyek során 50 motoros vesztette életét. Ráadásul az úgynevezett „többjárműves” közúti balesetekben a kétkerekű járművet vezetők 70-75%-ban vétlenek. 

Életeket menthet a V2V

Ennek egyik legfontosabb oka az lehet, hogy a motorokat nem, vagy sokkal nehezebben veszik észre a forgalomban, a kereszteződéseknél, vagy a mellettük történő elhaladáskor. A német konszern épp ezen akar változtatni: partnereivel közösen kifejlesztette egy olyan megoldás prototípusát, amelynek célja, hogy az effajta veszélyhelyzetek ki se alakulhassanak.

A rendszer lehetővé teszi, hogy a járművek kommunikáljanak egymással, és a kétkerekű járművek számára egyfajta „digitális védelmi pajzsot” hoz létre.

A cél a biztonságos, hálózatba kapcsolt közlekedés

Biztonságtechnikai rendszerei révén (mint amilyen az ABS és az MSC motorkerékpár-stabilizáló rendszer) a Bosch már régóta a motorozás biztonságosabbá tételén dolgozik, a motorosok hálózatba kapcsolásával azonban a következő, még átfogóbb technológiai fejlettségi szintre emelheti a közúti biztonságot. A cég baleseti kutatásának becslései szerint a motorkerékpárok és gépkocsik közötti hálózatba kapcsolt kommunikációval a motorbalesetek közel egyharmada megelőzhető lenne. 

A hálózatba kapcsolt fejlesztésnek köszönhetően a néhány száz méteres körzetben tartózkodók másodpercenként akár tízszer is képesek egymással információt cserélni a járművek típusáról, sebességéről, helyzetéről és haladási irányáról. A technológia így már jóval idő előtt tájékoztatást ad a vezetők számára, akik ennek köszönhetően körültekintőbb járművezetési stratégiát alkalmazhatnak. 

Ilyen jellegzetesen veszélyes helyzet akkor állhat elő, amikor a motorkerékpár például egy többsávos úton hátulról közeledik egy autó felé, a jármű holtterébe kerül, vagy épp az előzéshez sávot vált. Ha a rendszer potenciális veszélyhelyzetet ismer fel, akkor a motorost és az autóst is a műszerfalon villogó fényjelzéssel, valamint hangjelzéssel is figyelmezteti. Ilyen esetekben a közúti közlekedés összes résztvevője létfontosságú információt kap, amely aktívan járul hozzá a balesetek elkerüléséhez. 

A járművek közötti gyors adatcsere alapja az ITS G5 nyilvános WLAN szabvány. Annak érdekében, hogy a szükséges információkat a távolabb közlekedő motorosok és autósok is megbízhatóan megkaphassák, a technológia az úgynevezett többszörös ugrás elvét alkalmazza, vagyis az információt automatikusan küldi egyik járműről a másikra. 

A figyelmébe ajánljuk:

LIDAR és V2V: így fest az autóipar jövője

Egyre megszokottabb jelenséggé válhat az internetre csatlakoztatott autó, és a sofőr nélküli technológia ígérete is egyre inkább megvalósulni látszik. Íme, két olyan fejlesztés, melyek idáig is és a jövőben is nagy szerepet kaphatnak az iparág formálásában.

Biztonságban az utakon – Két keréken is

A Bosch kétévente rendezi meg Stuttgart melletti saját tesztpályáján, Boxbergben a közlekedéssel kapcsolatos fejlesztéseinek nemzetközi bemutatóját. Idén a motorkerékpárokhoz kapcsolódó fejlesztések már önálló, az autótechnológiai témáktól elkülönített eseményen mutatkoztak be.
Olvasson még a témában:

Így is felokosítható az autónk

A Bouncie célja, hogy a járművezetők minél több információt gyűjtsenek autójuk működéséről és saját vezetési stílusukról. A cég emellett kiemelten figyel a fiatalok biztonságosabb vezetésére is.

Fejlesztői hajsza az első önvezető autóért

Milyen szenzorok szükségesek egy autonóm járműbe? És mi a szerepe a döntéshozó AI-rendszereknek? Egyáltalán: hogyan tanítsuk meg vezetni a mesterséges intelligenciát? Az egész autóipar ezekre a kérdésekre keresi a választ.