Még idő kell, hogy bízzunk a robotkocsikban Az autósok ötöde már szívesen kipróbálná a technológiát, de a többség még mindig ódzkodik attól, hogy egy gépnek adja át az irányítást. https://www.m2mzona.hu/uploads/files/cover_home/3091/articles/20170830124527/onvezeto-bizalom.jpg

Még idő kell, hogy bízzunk a robotkocsikban

2017. szeptember 11. 18:35
3'
Az autósok ötöde már szívesen kipróbálná a sofőr nélküli technológiát, ám a többség még mindig ódzkodik attól, hogy egy számítógépnek adja át az irányítást az utakon.

Az Aviva kutatásában mintegy kétezer sofőr körében mérte fel a különböző autós technológiák népszerűségét az internetre csatlakozó fedélzeti számítógépektől kezdve az elektromobilitáson át a telematikáig és az önvezető járművekig.

Zsigeri bizalmatlanság

A tanulmány szerint minden ötödik autós szívesen vásárolna sofőr nélküli járművet, ha lehetősége lenne rá, ám még mindig vannak tényezők, melyek csökkentik a bizalmat az autonóm autók iránt. Az egyik legfontosabb trend az életkor mentén rajzolódik ki: a 45-54 évesek körében már csak 17%, 55 fölött pedig csak 15% próbálná ki az önvezető kocsikat.

Még nem bízunk az önvezető autókban

Összességében a megkérdezettek fele egyértelműen elutasítja, hogy autonóm jármű volánja mögé üljön, 31% pedig nem biztos, hogy ki merne próbálni egy ilyet.

A miértek között első helyen áll, hogy szívesebben maradnának irányító szerepben az utakon (42%), de majdnem ugyanennyien csak egyszerűen félnek a technológiától (41%). 9 százalék úgy érzi, hogy nem tud eleget az önjáró autókról, 7% pedig attól tart, hogy nem lenne biztonságos a közlekedés, amíg hagyományos irányítású járművek is vannak az utakon.

Ezzel szemben a kipróbálásra vállalkozók között az egyértelmű indok a biztonság. Közülük minden második válaszadó nyilatkozott úgy, hogy kevesebb baleset lenne az utakon az önvezető autóknak köszönhetően. További 26% azt tartja legfontosabbnak, hogy más tevékenységekkel is eltöltheti a korábban vezetésre szánt időt, 18% egyszerűen érdeklődik az új technológia iránt. A megkérdezettek 7 százaléka pedig az indokok között azt emelte ki, hogy egyszerűen csak nem szeret vezetni.

Biztonságosabb jövő

Egil Juliussen, az IHS Automotive szakértője szerint 2025-re akár 600 ezer önvezető modell is járhatja a világ útjait, ráadásul ennek a számnak az éves növekedési üteme (CAGR, compound annual growth rate) a következő tíz évben akár a 43%-ot is elérheti. Ezek alapján nem meglepő, hogy az Aviva biztosító is úgy látta, érdemes közelebbről is megvizsgálni az autósok hozzáállását az innovatív megoldásokhoz.

A hátrányokat vizsgálva tízből négy sofőr aggódik amiatt, hogy számítógépek irányítanak az emberek helyett, a válaszadók harmada pedig attól tart, hogy az önvezető technológia az emberek további ellustulásához vezet. Ezzel szemben 16% kitart amellett, hogy a robotautók biztonságosabbá teszik a közlekedést, bár csak a megkérdezettek 8 százaléka szerint lesz valóban kevesebb a baleset.

A várakozások és becslések is ezt emelik ki. Richard Coteau, a biztonságos közlekedést szorgalmazó Break jótékonysági szervezet menedzsere elmondta: a közúti balesetek során bekövetkező halálesetek és sérülések 94 százalékáért az emberi hiba vagy a kockázatkereső magatartás tehető felelőssé. Így végső soron a „hidegen” gondolkodó számítógépek nagy valószínűséggel a balesetek számának csökkenéséhez vezethetnek. A rengeteg fejlesztés és teszt mellett már csak az szükséges, hogy a közvéleményt is sikerüljön meggyőzni erről.

A figyelmébe ajánljuk:

Különös „önvezető” autó kószál Virginiában

Az elmúlt napokban terjedt el a híre a „sofőr nélküli” furgonnak, melynek vezetője az ülés huzatához hasonló jelmezt öltött fel. Még meglepőbb az eset indoklása, ugyanis nem viccről, hanem egy komoly kutatásról van szó. A nem éppen szokványos teszt jó alkalmat teremt arra, hogy átnézzük az önvezető közlekedés egyik kulcsterületét: a járművek és emberek közötti kommunikáció fontosságát.

Így is megtéveszthető az önvezető autó

A különböző közlekedési jelzéseket a sofőr nélküli járművek többnyire kamerák segítségével ismerik fel, ám most egy kutatás kiderítette, hogy a táblára ragasztott matrica is összezavarhatja rendszert.
Olvasson még a témában:

Így is felokosítható az autónk

A Bouncie célja, hogy a járművezetők minél több információt gyűjtsenek autójuk működéséről és saját vezetési stílusukról. A cég emellett kiemelten figyel a fiatalok biztonságosabb vezetésére is.

Fejlesztői hajsza az első önvezető autóért

Milyen szenzorok szükségesek egy autonóm járműbe? És mi a szerepe a döntéshozó AI-rendszereknek? Egyáltalán: hogyan tanítsuk meg vezetni a mesterséges intelligenciát? Az egész autóipar ezekre a kérdésekre keresi a választ.