Önvezetés: a sofőrök nehezen adják át a kormányt Nehéz pontosan megjósolni, hogy hány évre vagyunk a teljes, vagyis a legalább négyes szintű autonómiától, de az biztosnak látszik, hogy a következő évtizedben megkezdődik az önvezető autók igazi hódítása a piacon. https://www.m2mzona.hu/uploads/files/cover_home/3331/articles/20171205153156/onvezeto-erdeklodes.jpg

Önvezetés: a sofőrök nehezen adják át a kormányt

2017. december 7. 12:20
2'
Továbbra is bizalmatlan az autósok jelentős része az autonóm technológiák iránt – derül ki a Massachusettsi Műszaki Egyetem (MIT) felméréséből.

Nehéz pontosan megjósolni, hogy hány évre vagyunk a teljes, vagyis a legalább négyes szintű autonómiától, de az biztosnak látszik, hogy a következő évtizedben megkezdődik az önvezető autók igazi hódítása a piacon. Addig is elérhetőek azok a modellek, melyek az autópályán már ténylegesen képesek magukat vezetni, mint például a Tesla Model S, az új Audi A7 vagy a legújabb, a Cadillac CT6-os.

Pihenő az autópályán

Ezek a gépkocsik kamerák, szenzorok és GPS-lokáció alapján képesek az önvezetésre a többsávos autópályákon. Ilyenkor a sofőr akár le is veheti a kezét a kormányról, és a jármű magától szabályozza a sebességet, és sávot vált, ha szükséges. Fontos ugyanakkor kiemelni, hogy a rendszer továbbra is megköveteli az autóstól, hogy az úton tartsa a szemét, amit a program a műszerfalba épített kamerák segítségével ellenőriz. Ha a jármű azt tapasztalja, hogy a vezető figyelme elkalandozott, akkor hang- és fényjelzéssel figyelmezteti, sőt az ülés is vibrálni kezd.

Önmagában a fejlesztés nem tűnik többnek, mint a már régóta kapható tempomatok, azzal a különbséggel, hogy most már több feladatot átvállal az utassá avanzsáló sofőröktől. Ám ahogy azt a The Verge újságírója is megjegyzi, a technológia jó előfutára lehet a teljes autonómiának. Az autópályás vezetéssegítő rendszerek ugyanis hozzászoktathatják az autósokat, hogy levegyék a kezüket a kormányról, megtanuljanak bízni az önvezető megoldásokban, és egyre hosszabb utakat merjenek megtenni az ilyen járművekben.

Sok még a kérdőjel

Még idő kell, hogy bízzunk a robotkocsikban

Márpedig úgy tűnik, hogy nagy szükség van a bizalom növelésére. Az újabb kutatások is megerősítik, hogy az emberek továbbra sem akarják feladni a vezetés élményét, vagy nem bíznak az autonóm irányításban. Az amerikai MIT nemrég 3000 autós bevonásával készített felmérést, és 48%-uk azt mondta, soha nem vásárolna olyan autót, amely teljesen önmagát vezeti.

Ahogy a technológiához köthető közvélemény-kutatások többségénél, így a fiatalok itt is valamelyest nyitottabbak. A 25-34-es korosztályban a válaszadók 20%-a nem talál kivetnivalót a teljes autonómiában. Bár érdekes kontraszt, hogy tavaly ugyanezen korosztálynak még a 40%-a állította ugyanezt.

Összességében tehát mintha csökkenne az érdeklődés az önvezető autók iránt. A technológia a fejlesztések során várhatóan egyre biztonságosabb és megbízhatóbb lesz, így idővel változhat a sofőrök hozzáállása. Ugyanakkor az autógyártóknak és a fejlesztőknek érdemes azt is szem előtt tartaniuk, hogy egyelőre még jelentős a bizalmatlanság, ha a robotsofőrök által irányított járművekről van szó.

A figyelmébe ajánljuk:

A szoftveripar lesz a nyertese az okosautók korszakának

Csak az amerikai autóiparból körülbelül 1100 milliárd dollárnyi bevétel fog eltűnni 2030-ra. A GSMA adatai szerint a hálózatba kapcsolt autók piaca 2020-ra nagyságrendileg 151 milliárd dolláros üzlet lesz, ebből az NNG és a Vodafone is kivenné a részét.

Hollandia vezeti az e-mobilitás versenyét

Európa még mindig komoly lemaradásban van Ázsiához képest, de Hollandiának sikerült beelőznie a korábbi élenjáró Kínát – derül ki a Roland Berger autóipari tanulmányából.
Olvasson még a témában:

Így is felokosítható az autónk

A Bouncie célja, hogy a járművezetők minél több információt gyűjtsenek autójuk működéséről és saját vezetési stílusukról. A cég emellett kiemelten figyel a fiatalok biztonságosabb vezetésére is.

Fejlesztői hajsza az első önvezető autóért

Milyen szenzorok szükségesek egy autonóm járműbe? És mi a szerepe a döntéshozó AI-rendszereknek? Egyáltalán: hogyan tanítsuk meg vezetni a mesterséges intelligenciát? Az egész autóipar ezekre a kérdésekre keresi a választ.