Parkopedia: így nyerhet a dinamikus térképpel Első ránézésre egyszerű térképfunkciónak tűnik a parkolóhelyek és az azokhoz kapcsolódó paraméterek összegyűjtése, azonban az adatok dinamikussá tételével akár az önvezető autók működését is segítheti a fejlesztés. https://www.m2mzona.hu/uploads/files/cover_home/2780/articles/20170502143449/parkolas.jpg

Parkopedia: így nyerhet a dinamikus térképpel

2017. május 2. 14:40
20'
Első ránézésre egyszerű térképfunkciónak tűnik a parkolóhelyek és az azokhoz kapcsolódó paraméterek összegyűjtése, azonban az adatok dinamikussá tételével akár az önvezető autók működését is segítheti a fejlesztés.

„Kutatások szerint a nagyvárosok úthálózatán közlekedő autók egyötöde épp parkolóhelyet keres. Ennek pedig nemzetgazdasági hatása is van, hogy milyen gyorsan találnak szabad helyet” – vezette fel a témát az M2M Zóna rádióműsorban Antal Csaba, a Parkopedia key account menedzsere.

Részben az említett városi probléma megoldására jött létre a londoni székhelyű Parkopedia cég. Ahogy a nevükből is könnyen kikövetkeztethető, virtuális adatbázist hoztak létre a parkolóhelyekről. A kezdetekhez képest ez a cél ugyanakkor kibővült, és ma már inkább cégek közötti, B2B-szolgáltatókként működnek.

Parkolás okosan

Jelenleg az adatbázisban 50 millió parkolóhelyet tartanak nyilván, a világ 75 országának 6000 nagyvárosából. A listán Magyarország is megtalálható, igaz, csak a fővárosra vonatkozó adatokkal. Minden egyes hely számos mérhető paraméterrel rendelkezik. Ezek közül a legegyszerűbb információ természetesen a pontos hely, de fontos adat az is, hogy mennyit kell érte fizetni, utcán van-e vagy parkolóházban. Ha az utóbbi, akkor azt is nézik, hogy van-e az épületben lift, világítás, van-e lehetőség az elektromos autók töltésére stb. Ezen felül mintegy 1000 városból valós idejű információkat is szolgáltat a cég.

A programjuk segítségével akár már útközben ellenőrizhető, hogy a parkolóházakban hány szabad helyet lehet találni (amennyiben maga az üzemeltető gyűjti ezt az adatot, márpedig a legtöbb helyen gyűjtik). Ha utcai helyekről van szó, akkor pedig a különböző forgalmi adatok alapján, speciális algoritmusokat alkalmazva a rendszer meg tudja becsülni, hány százalék az esélye, hogy talál üres helyet az autós.

Navigációs rendszerektől az önvezető autókig

A Parkopedia ezeket az adatokat elsősorban üzleti ügyfelek számára értékesíti, így a rendszer eleve beépítésre kerül ezen cégek járműveibe, így a többi között a Honda, a Hyundai, az Audi vagy a BMW modelljeibe. De együtt dolgoznak olyan navigációs szolgáltatókkal is, mint például a Here, a NNG (korábban Nav N Go) vagy a TomTom. Mindezek mellett a rendszerük egy ingyenesen elérhető alkalmazáson keresztül is használható.

Antal Csaba kiemelte: a cég jelenleg olyan szolgáltatáson is dolgozik, mely a jövőben akár az önvezető járművek parkolási automatizmusaiért is felelhet. A nagy autógyártók úgynevezett proof-of-concept tesztjeiben részletes, centiméterre pontos modelleket készítenek az egyes parkolóházakról, melyek segítségével a sofőr nélküli autó könnyedén, fennakadás nélkül el tudja foglalni az adott szabad helyet. Fontos hozzátenni, hogy minden anélkül történhet, hogy a gépkocsinak szüksége lenne a parkolóházban amúgy is korlátozott GPS-kapcsolatra vagy mobilinternetre.

A teljes interjút itt hallgathatja meg:

A figyelmébe ajánljuk:

Az autózás jövője a hangvezérelt navigáció

Az okostelefonoknak köszönhetően beköltözött a hangvezérlés technológiája az autókba is. A fejlődés irányai alapján arra lehet számítani, hogy a közeljövőben a járművek kifejezetten a vezetéshez szabott, jobb felhasználói élményt nyújtó rendszerekkel is rendelkezni fognak.
Olvasson még a témában:

Így is megtéveszthető az önvezető autó

A különböző közlekedési jelzéseket a sofőr nélküli járművek többnyire kamerák segítségével ismerik fel, ám most egy kutatás kiderítette, hogy a táblára ragasztott matrica is összezavarhatja rendszert.