A Big Data és a VR a profi sportot is átalakítja

A Big Data és a VR a profi sportot is átalakítja

A Big Data és a VR a profi sportot is átalakítja

big data

3 perc

A jövőben a Big Data és a virtuális valóság (VR) is szerves része lehet a sportközvetítéseknek, segítségükkel ugyanis még több szurkolót lehet megnyerni és még izgalmasabb lehet a játék.

A csapatok sokféle módon használhatják a begyűjtött adatokat, és az sem utolsó szempont, hogy a VR-technológia nyújtotta előnyökből mind a játékosok, mind a szurkolók profitálhatnak. Íme, néhány érv amellett, hogy a Big Datának és a virtuális valóságnak helye van a profi sportban.

A VR igazi élményt nyújt

Okosmegoldások a vízilabdában

Egyelőre nem sok felhasználónak van VR-szemüvege, de ahogy a technológia egyre olcsóbbá és könnyebben elérhetővé válik, ez változni fog. A „látványos” megoldások egyre népszerűbbé válhatnak mind a játékosok, mind a szurkolók körében, és a piac 2020-ra elérheti a 30 milliárd dollárt. 

A technológia elterjedésének egyik feltétele, hogy legyen mit nézni – ezt ismerte fel 2015-ben a Samsung és az NBA is. Ebben az időszakban a VR még kísérleti stádiumban volt, de a sportág képviselői úgy döntöttek, hogy az NBA League Pass (ez egyfajta online bérlet) részeként hetente egy meccset VR-formátumban is hozzáférhetővé tesznek.

A NextVR segítségével a liga jó minőségű virtuális élményt közvetít, úgy tűnik, nagy sikerrel. Egyszer állítólag még az is előfordult, hogy egy néző kiakadt egy játékosra, aki virtuálisan „elé állva” akadályozta a kilátásban. 

Az IoT és a Big Data segíthet a játékosok monitorozásában 

A sikeres sportolók teljesítményre hihetetlen mennyiségű tényező lehet hatással, és ugyanez igaz a csapat egészére is. A Dolgok Internetével (IoT) viszont az edzők forradalmian új módszerek segítségével követhetik nyomon a játékosok egészséget és erőnlétét. Az edzések közben használt szenzorok, kamerák és egyéb felszerelések mind segítenek abban, hogy a trénerek lényeges adatokhoz jussanak, melyeket aztán kielemezhetnek és felhasználhatnak a stratégiai döntésekben: kikből álljon össze a csapat, milyen stratégiát alkalmazzanak, vagy például mennyi kalóriát kell bevinnie az egyes játékosoknak az optimális teljesítményhez. Azokon a területeken, ahol évről évre egyre több csapat küzd a talpon maradásért, ezek az apró dolgok is nagy különbséget jelenthetnek. 

A virtuális edzéssel csökken a sérülések veszélye 

A csapatok évek óta használnak videofelvételeket arra, hogy fontos meccseket visszanézzenek, de a virtuális valóság óriási lehetőséget jelent akkor, amikor a játékosok biztonságáról van szó. Gondoljunk csak a kontaktsportokra, például az amerikai focira, ahol a kezdő játékosok a technológiát egyfajta „forgatókönyvként” használhatják. Mások visszanézhetik a saját játékukat, esetleg új módszereket tanulhatnak, miközben végig biztonságban vannak, nem élesben kell kockázatos helyzetekben részt venniük. Ezt a módszert sikerrel használják egyebek közt az NFL-ben, de az egyetemi csapatoknál is.  

A nézők „belebújhatnak” a játékosok bőrébe

A VR fejlődése, az interaktív funkciók a nézők számára is egyre több lehetőséget nyújtanak. Az egyik, régóta várt fejlesztéssel például a szurkoló gyakorlatilag a játékos szemén át láthatja a világot – képzeljük el, mekkora élményt jelenthet, ha egy nap majd kedvenc játékosaink perspektívájából nézhetjük végig a meccset. A profi sport számára fejlesztett, sokszor mesterséges intelligenciával (AI) bíró viselhető okoskészülékek, kamerák, szenzorok mind a még jobb virtuális élmény megszerzését segítik.

Változások a Big Data körül 

Az amerikai fociban jelenleg kizárólag az edzések során lehet érzékelőket és nyomkövetőket használni, ezek a meccsek során tiltva vannak. Ez azonban a közeljövőben változhat, és a Nagy Adat (a nagy mennyiségű adatgyűjtés) ilyen formában is szerepet kaphat a pályán. A FIFA például már elkezdett lazítani ezeken a szabályokon, és már a meccsek során is viselhetnek a játékosok szenzorokat a testükön. Talán az NFL sem akar sokáig lemaradni, erre utalhat, hogy a játékosokat tömörítő szövetség öt évre szóló szerződést kötött a Whoop viselhető eszköz használatára, amely a játékosok monitorozásával követi, hogy mekkora terhelésnek vannak az edzés során kitéve.

Forrás: ReadWrite