A légszennyezést is mérik a Google Street View autói

Kapcsolódó cikkek

A légszennyezést is mérik a Google Street View autói

A légszennyezést is mérik a Google Street View autói

big data

2 perc

Az óriáscég és a hiperlokális légszennyezettséget feltérképező Aclima bejelentették, hogy kutatók számára hozzáférhetővé teszik az adatbázisukat. A nagyon részletes helyi információk segíthetik a klímaváltozás elleni harcot és a levegőminőség javítását is.

Az Aclima szenzoraival felszerelt járművek négy éven keresztül gyűjtötték az adatokat Kalifornia utcáin. Az adatsorok segítségével háztömbről háztömbre nyomon követhető a környezetterhelés szintje és alakulása. A több mint 42 millió mérés a szmog, korom, nitrogén-oxid, szén-dioxid és metán szintjét mutatja. Az egyes utcák közötti eltérést is jelző elemzés kulcsfontosságú annak megállapítására, honnan ered a szennyezés és kiket érint leginkább.

Korábban nem állt rendelkezésre a megfelelő technológia vagy módszer, de most már sokkal részletesebb képet kaphatunk a levegő szennyezettségéről, számolt be róla a The Verge-nek az Aclima vezérigazgatója és társalapítója, Davida Herzl. A cég által fejlesztett kisebb méretű monitorok a gépkocsiflottákkal összekapcsolva, úgynevezett mozgó szenzorhálózatot hoznak létre.

A Google járművei, miközben a Street View térképekhez szükséges fotókat készítik, 2015 óta a kijelölt helyeken levegőminőség-méréseket is végeznek. A megfelelő érzékelőkkel felszerelt kocsik újra és újra végighajtanak ugyanazokon az utcákon, miközben a szenzorok monitorozzák, hogy az adott területen milyen a káros anyagok szintje.

A kutatók és a döntéshozók jellemzően városi vagy akár országos szinten figyelik a levegő minőségét és az üvegházhatású gázok kibocsátását. Az ezeket tradicionálisan monitorozó eszközök drágák, fix helyre rögzítettek és gyakran egyetlen szenzor felelős egy nagyobb terület méréséért. Így nem derül ki, hogy mi történik a kisebb területeken, ami környezeti és egészségügyi egyenetlenségekhez vezethet.

Akár egy lakótelep különböző részein is eltérhetnek az értékek: míg a tömb egyik végén bizonyos mértékű a szennyezettség, a másik végén lehet, hogy nyolcszor akkora. Ezek a gócpontok akár évekig is megmaradhatnak – nem mindegy tehát, hogy ki hol él.

Világszerte kibővítenék a méréseket

A vizsgálatok is megerősítik, hogy azok az emberek, akik nagyon szegény vagy hosszú ideje szegregált lakókörnyezetben élnek, nagyobb eséllyel kénytelenek a rossz levegővel, illetve az emiatt bekövetkező negatív egészségügyi hatásokkal szembesülni. Davida Herzl szerint az ilyesfajta gócok azonosítása elengedhetetlen ahhoz, hogy a kormányzatok környezetileg igazságosabb megoldásokat dolgozhassanak ki.

A két cég együttműködése során gyűjtött adatok egy részét egy 2018-as klinikai vizsgálat is feldolgozta. A szerzők a kaliforniai Oakland utcaszintre lebontott légszennyezettségi adatainak és a szív- és érrendszeri megbetegedések kapcsolatát vizsgáltak. Az eredmények szerint a magasabb károsanyagszintnek kitett idősebb lakosoknak nagyobb eséllyel volt valamilyen kardiovaszkuláris problémájuk, és a rizikó az egyes utcákban eltért.

Az adatokhoz a kutatók ingyenesen férnek hozzá. A Google és az Aclima úgy tervezi, világszinten folytatják a méréseket, kezdésnek ehhez idén 50 új autót állítanak munkába.

Forrás: