Tech-doppinggal dönt rekordokat a sportvilág

Tech-doppinggal dönt rekordokat a sportvilág

Tech-doppinggal dönt rekordokat a sportvilág

big data

2 perc

A sportolók, edzők és sportszervezetek egyre nagyobb érdeklődést tanúsítanak a Dolgok Internete (IoT) technológia iránt. Nem csupán a felkészítési szakaszban, de a versenyeken is nagy szerepet szánnak ezeknek a fejlesztéseknek.

A csatlakoztatott eszközök által lehetővé tett adatelemzés a sportolók egyik legfontosabb eszközévé vált. Igaz ez gyakorlatilag valamennyi sportágra, így csapatok vagy egyéni sportolók számára is új távlatok nyíltak meg képességeik és edzettségi állapotuk javítására.

Még év elején Mounir Zok, az Egyesült Államok Olimpiai Bizottságának orvosbiológiai mérnöke a Bloombergnek adott interjúban beszélt az IoT iránti növekvő érdeklődésről és a sportolók egyre jobb teljesítményéről. „Ez az egyszázalékos kérdés. Vagyis képesek vagyunk-e egy százaléknyi javulást adni atlétáinknak? Ezt tesszük fel magunknak minden olimpia előtt” – fogalmazott a szakember.

A népszerű csapatsportoknál a válasz egyértelmű lenne, hiszen a labdarúgásban, baseballban, kosárlabdában már sikerrel tudták kihasználni az adatelemzésben rejlő lehetőségeket.

Zok szerint a jövőben hihetetlen eredményeket hoz majd a kemény munka és a high-tech adatelemzés „házassága”.

„Akár a pillangó, amely ráébred, hogy soha többé nem lehet hernyó. Ha egy sportoló el akar jutni a csúcsig, és elkezdi használni a csúcstechnológiát, hogy minimalizálja a sérülések kockázatát és maximalizálja teljesítményét, többé nem akar majd visszatérni a hagyományos módszerekhez” – fejtette ki véleményét az orvosbiológiai mérnök.

Íme, néhány éles bevetés

Kiemelhető még 2016-ból, hogy az USA női kerékpárcsapata az IBM-mel közös munkára szánta el magát. Az eredmény: a Watson IoT platform segítségével két másodpercet javult teljesítményük. A mesterséges intelligenciát is használó szoftver valós idejű adatait a sportolók a Zok által kifejlesztett okosszemüvegeken keresztül azonnal láthatták és felhasználhatták. Azóta újabb csapatok vették fel az IoT-eszközöket az edzésprogramjukba a fejlődés természetes folyományaként.

A Microsoft és a Spektacom pedig IoT-támogatott krikettfelszerelést hozott létre, amely a játék közben is adatokat gyűjt és továbbít. A beágyazott szoftver a Microsoft Azure nevű szoftvere. Az érzékelőket matricaszerűen rögzítették az ütőhöz, hogy mérni tudják az ütés erejét, szögét és lendületét.

Az információt azonnal továbbítják az Azure Sphere alkalmazásra, amely mesterséges intelligenciára támaszkodik, és felhőalapon tárolja, elemzi az adatokat. Ezekkel a matricákkal a baseballban és a labdarúgásban is számtalan alkalmazási lehetőség nyílik meg.

Bár az intelligens technológia sportokban történő alkalmazása még most kezdi meg felfutását, de még csak megbecsülni sem tudjuk, hol vannak a határok. A számítástechnika további fejlődése és az 5G-s hálózatok belépése újabb lökést adhat a sportokban használható kreatív okoseszközök elterjedésének.

Forrás: