Vállalati informatika: komoly változások a peremen

Kapcsolódó cikkek

Vállalati informatika: komoly változások a peremen

Vállalati informatika: komoly változások a peremen

big data

2 perc

Automatizált, távfelügyelt adatközpontok az edge computing szolgálatában.

A vállalatoknál egyre több adat termelődik, és ezek jelentős részét a keletkezés helyén kell feldolgozni rövid idő alatt, amiben a peremhálózati adatközpontok egyre fontosabb szerepet játszanak. Olyannyira, hogy egy tanulmány szerint 2017 és 2022 között évente 35,4 százalékos növekedés várható az edge computing megoldások piacán.

A hálózat pereme azonban sok esetben olyan helyszínre esik, amely távol van a cég informatikai központjától, például boltokban, raktárakban, telephelyeken vagy gyárlétesítményekben működnek az edge eszközök. Így a legtöbbször nincs állandóan a helyszínen olyan informatikai szakember, aki gondoskodhatna a felügyeletről és az esetleges problémák elhárításáról. A Schneider Electric szakértői összegyűjtötték, milyen új technológiák segítségével menedzselhetők távolról is hatékonyan ezek a hálózatperemi adatközpontok.

Központ a hálózat szélén

A cégek egyre több okosszenzort és IoT-eszközt használnak, amelyek rengeteg adatot termelnek. Ezek egy részét azonnal, helyben kell feldolgozni. Tipikusan ilyennek számítanak azok az információk, amelyek lehetővé teszik, illetve visszaigazolják az adott létesítmény megfelelő működését.

Felesleges lenne például az óceánon működő olajfúró tornyokon, illetve a kapcsolódó vezetékekben elhelyezett szenzorok által összegyűjtött minden adatot azonnal az informatikai felhőbe küldeni. Sokkal hatékonyabb, ha egy helyi központ gyűjti össze és elemzi a biztonságos működéshez kapcsolódó, nélkülözhetetlen információkat, a központnak pedig csupán napi jelentéseket küld az állapotokról és a teljesítményről. Ezzel is csökkenthető a hálózat leterheltsége.

Edge-ről a kettőre

Az edge adatközpontok tehát hatékonyabb működést tesznek lehetővé, egyúttal azonban változásokat is hoznak az adatfeldolgozási környezet felügyeletében. A centralizált adatközpontokhoz képest több százszoros vagy akár ezerszeres mennyiségű, kisebb és egymástól távol elhelyezkedő, peremhálózati egységeket már nem lehet a hagyományos módszerekkel irányítani.

Nem kifizetődő és nem is megvalósítható, hogy minden egyes központ menedzselésére külön IT-személyzetet biztosítsanak a helyszínen. Új megközelítésre van tehát szükség ahhoz, hogy távolról is megfelelően és hatékonyan lehessen működtetni ezeket a rendszereket.
 
A Schneider Electric szakértői szerint a közeljövőben várhatóan olyan megoldások terjednek el, amelyek távoli, személyes jelenlét nélküli menedzsmentet tesznek lehetővé. Ehhez olyan funkciókra van szükség, amelyek révén a helyszínen dolgozó, mély informatikai és technikai tudással nem rendelkező személyzet is el tudja látni az alapvető felügyeleti feladatokat. Mindez csak digitális eszközök használatával valósítható meg, amelyek jelentősen egyszerűbbé teszik a működési folyamatokat. Ezekben a minimálisan felügyelt környezetekben ugyanis már nem használhatók a hagyományos, házirendeket részletező módszerek, illetve papíralapú kézikönyvek.

Miért fontosak az önjavító rendszerek? A részletrekről itt olvashat.