Autóipari rulett: biztonságosak-e az autóokosító eszközök?

Autóipari rulett: biztonságosak-e az autóokosító eszközök?

Autóipari rulett: biztonságosak-e az autóokosító eszközök?

biztonság

2 perc

Az utólag beszerelhető okoseszközöket vizsgálták a Kaspersky kutatói. A dolgok internetéhez (IoT) kapcsolódó más kiegészítőkhöz képest ez a piaci szegmens biztonságosabbnak bizonyult.

Az autósok jelenleg kétféle módon juthatnak hozzá csatlakoztatott gépjárműhöz: egy eleve „okoskocsit” vásárolnak, vagy különféle okoskészülékekkel feljavítják a már meglévő autót. Bár a vezetési élmény mindkét módszerrel fokozható, az okostechnológia egy teljesen új területet nyit meg a rossz szándékú felhasználás előtt. A jelenség elkerülhetetlen: amint egy technológiai elem alapvetővé válik, a hozzá kapcsolódó biztonsági problémák is megszaporodnak.

A fentieket figyelembe véve a Kaspersky kutatói nekiláttak megvizsgálni, hogy ezek az IoT-eszközök biztonságával foglalkozó jelentések hatottak-e bármilyen módon is a beszállítói körre. A kutatók több szúrópróbaszerűen kiválasztott eszközt elemeztek, például:

egy OBD diagnosztikai szkennert, egy abroncsnyomás- és hőmérséklet-ellenőrző rendszert, egy intelligens riasztórendszert, egy GPS-es nyomkövetőt és egy alkalmazás-vezérelt fedélzeti kamerát.

Az eredmények kellemes meglepetést okoztak: míg az IoT-iparágat gyakorta sérülékenynek tartják, addig ezek az autóiparhoz köthető okos és hálózatba kapcsolt eszközök meglehetősen biztonságosnak bizonyultak, a szakemberek semmilyen komoly sérülékenységet nem tártak fel.

Ugyanakkor több biztonsági problémára is fény derült: a szkenneren keresztül például távolról hozzá lehetett férni a vezetésdinamikai adatokhoz, az abroncsnyomás-ellenőrző rendszerből érkező jeleket manipulálni lehetett. És ami a legriasztóbb volt: a riasztórendszerrel ki lehetett nyitni a jármű ajtaját. Ezek a műveletek azonban vagy nagyon nehezen valósíthatók meg, vagy nem hoznak kézzelfogható vagy azonnali eredményt a bűnözők számára.

„Az általunk vizsgált eszközök számos biztonsági irányelvnek megfeleltek, és néhány kisebb probléma kivételével kellőképpen biztonságosak voltak. Ez részben az említett eszközök limitált funkcionalitásának volt betudható, részben pedig annak, hogy a termékeken keresztül végrehajtott sikeres támadás nem jár komoly következményekkel” – de természetesen a gyártók ébersége is nagyban hozzájárult a jó eredményekhez – mondta a Kaspersky biztonsági szakértője.

„Örömmel láttuk, hogy erőfeszítéseket tettek az eszközök biztonságosabbá tételéért, ami jó jelnek tekinthető az autóipar egésze szempontjából. Azonban még így sem dőlhetnek nyugodtan hátra: tapasztalataink szerint minél okosabb egy eszköz, annál nagyobb az esélye a biztonsági problémák előfordulásának. Ezért kell már a termékfejlesztés korai szakaszában is nagyobb figyelmet fordítani a biztonságra, különösen most, amikor az okos eszközök egy új generációja jelenik meg a piacon” – tette hozzá Viktor Csebisev.