Az iRobot cáfol, mégsem kémkedik utánunk a porszívó

Az iRobot cáfol, mégsem kémkedik utánunk a porszívó

Az iRobot cáfol, mégsem kémkedik utánunk a porszívó

biztonság

2 perc

A Reuters nemrég arról számolt be, hogy a Roomba robotporszívók a jövőben képesek lehetnek arra, hogy különböző reklámcégek részére térképet készítsenek a felhasználóik otthonáról, majd ezeket feltöltsék egy külső szerverre. A cég vezérigazgatója azonban ezt a feltevést egy másik interjúban cáfolta.

A Colin Angle ügyvezető igazgatóval készült első interjú alapján úgy tűnt, hogy az iRobot gyártó jövőbeni terveik között szerepel a porszívókból összegyűjtött adatok reklámcélú továbbítása.

Ön mennyire veszélyezteti saját adatait?

Bár konkrét határidőről nem esett szó a fejlesztéssel kapcsolatban, de a befektetők látnak fantáziát a vállalatban, amit az is jól mutat, hogy a társaság részvényeinek értéke 102 dollárra emelkedett 2017 júniusában az előző évi 35 dollárhoz képest. 

A Roomba porszívórobotjai 2002-ben kerültek forgalomba, és már 2015 óta készítenek térképeket a felhasználók lakásairól. Ez elengedhetetlen az eszköz számára ahhoz, hogy minél hatékonyabban végezhesse munkáját és megtanulja kikerülni a házban lévő bútorokat, illetve elszórt tárgyakat. A munka közben készített térképeket eddig csak a készülékben tárolták, a gyártó tervei szerint azonban a jövőben feltöltődnének a vállalat központi szervereire is, ahonnan aztán az olyan adatkezeléssel és reklámszolgáltatással is foglalkozó cégek (mint például a Google vagy az Amazon) is megvásárolhatják.

Az elsődleges vásárlók feltételezhetően nem a nagy kereskedelmi vállalatok maguk lennének, hanem olyan alágaik, mint például az Alexa (Amazon), a Siri (Apple) vagy a (Home) Google. A saját eszközeik és a Roomba által nyert adatok kombinációival ezek a társaságok sokkal pontosabb profilt tudnának alkotni a vásárlókról. Majd ezeket az információkat továbbadhatnák a hagyományos értékesítéssel foglalkozó cégeknek.

Colin Angle szerint mindez azért lehet jó, mert az otthon használható okoseszközökből és szolgáltatásokból egész ökoszisztémákat lehet összeállítani, ha adott ehhez egy információval gazdagon ellátott térkép, melyet a felhasználó meg is oszthat a különböző vállalatokkal.

Pontosított a cégvezető

A nyilatkozat nagy felháborodást váltott ki, így a ZDNet is megkereste a vezérigazgatót, aki hangsúlyozta, hogy cége sosem fogja eladni az ügyfelei adatait. Hozzátette: az információk megosztásáról egyedül a felhasználó dönthet. Viszont ha valaki azt szeretné, hogy a robot együttműködjön a lakás internetre kötött eszközeivel, annak engedélyeznie kell az adatok megosztását, és az iRobot gondoskodik a biztonságos kommunikációról az eszközök között.

Angle válaszaiból az is kiderült, hogy a Reuters riportere félreértett valamit, az iRobot ugyanis sosem tervezte, hogy eladná a felhasználói adatait, sosem folytatott erről tárgyalásokat más cégekkel. A vezérigazgató azt is elmondta, hogy a térképezési és navigációs információk a robotban maradnak. A wifis robotban a takarításhoz szükséges adatokat el lehet küldeni felhőbe, hogy azután azok elérhetőek legyenek a felhasználó okostelefonján, ugyanakkor a navigációhoz készült képek nem kerülnek a felhőbe.

Forrás: BleepingComputer / hvg.hu