Az okosautók és a biztosítási piac

Az okosautók és a biztosítási piac

Az okosautók és a biztosítási piac

biztonság

2 perc

Nagyobb biztonság az utakon, alacsonyabb, személyre szabott biztosítási díjak, lopásvédelem, automatikus riasztás baleset esetén, illetve alacsonyabb üzemeltetési költség. Néhány fontos előny, amely az okostechnológiával felvértezett autókhoz tartozhat a jövőben.

A biztosítási piacon egyre több országban használják már vagy tesztelik az M2M-alapú szolgáltatásokat. A telematikán alapuló készülékek rengeteg adatot képesek folyamatosan rögzíteni és valós időben küldeni: így például a megtett utak hosszát, az utak típusait, a sebességet, a gyorsításokat, fékezéseket vagy akár a sávelhagyást is.
   
Nem újdonság!

A technológia egyébként ugyanannyira nem számít újdonságnak, mint ahogy a GPS sem volt az, amikor széles körben elterjedt. Az elsődleges ok, ami miatt az újabb szolgáltatás betörhet a mainstream fogyasztói piacra, az a technológia árának csökkenésében keresendő. Az okostelefonok és más hálózatra kapcsolt készülékek segítségével mind a felhasználók, mind pedig a fejlesztők számára sokkal elérhetőbbé válnak az egymással összekapcsolt, M2M-alapú kommunikációt végző eszközök. Ennek köszönhetően egyre több forgalomban lévő autó rendelkezik olyan telematikus „fekete dobozzal”, amelyek adatai a biztosítási cégek számára is rendkívül hasznosak lehetnek.

A járműkövetés és a részletes adatgyűjtés alapján nemcsak az utólagos baleset-kiértékelés végezhető el könnyebben, hanem a sofőr vezetési stílusára is lehet következtetni. Nyitva áll az út a biztosítók előtt, hogy a kockázatosabban vezető sofőröknek magasabb tarifát határozzanak meg, míg a megbízhatóbb autósoknak a mostaninál alacsonyabb díjakat kelljen fizetniük.

Nyitott kérdések

Ahogy már most látszik, hogy az autóipar futurisztikus játszótere, a Forma-1 hol tart az utcán is legális technológiához képest, nem nehéz elképzelni, hogy milyen lesz az elkövetkezendő 10-15 év az autógyártásban. A várakozások szerint például egyre több önjáró, hálózatba kapcsolt jármű lesz az utakon.

A biztosítási piacnak tehát rengeteg újdonságra kell reagálnia. Például hogyan működhet az autóbiztosítás, ha a sofőr nélküli kocsik kevesebb balesetet okoznak? Karambol esetén hibáztatható-e egyáltalán ezek után maga a sofőr? Az önjáró kocsikkal kapcsolatban szintén kérdéses lehet a konkrét autóbirtoklás is, hiszen a Google által fejlesztett jármű elsődleges célmeghatározásában nem személygépkocsiként, hanem a városok által fenntartott kvázi közösségi taxiként működne. Most a legfontosabb kérdés egyelőre azonban „csak” az, hogy az intelligens autók által létrehozott tömeges adatokat miként lehet úgy felhasználni, hogy azzal mindenki jól járjon, és az adatbiztonság is kiemelt terület maradjon.