Az okosautók és a biztosítási piac
Az okosautók és a biztosítási piac
2015. március 24.
Nagyobb biztonság az utakon, alacsonyabb, személyre szabott biztosítási díjak, lopásvédelem, automatikus riasztás baleset esetén, illetve alacsonyabb üzemeltetési költség. Néhány fontos előny, amely az okostechnológiával felvértezett autókhoz tartozhat a jövőben.
A biztosítási piacon egyre több országban használják már vagy tesztelik az M2M-alapú szolgáltatásokat. A telematikán alapuló készülékek rengeteg adatot képesek folyamatosan rögzíteni és valós időben küldeni: így például a megtett utak hosszát, az utak típusait, a sebességet, a gyorsításokat, fékezéseket vagy akár a sávelhagyást is.
Nem újdonság!
A technológia egyébként ugyanannyira nem számít újdonságnak, mint ahogy a GPS sem volt az, amikor széles körben elterjedt. Az elsődleges ok, ami miatt az újabb szolgáltatás betörhet a mainstream fogyasztói piacra, az a technológia árának csökkenésében keresendő. Az okostelefonok és más hálózatra kapcsolt készülékek segítségével mind a felhasználók, mind pedig a fejlesztők számára sokkal elérhetőbbé válnak az egymással összekapcsolt, M2M-alapú kommunikációt végző eszközök. Ennek köszönhetően egyre több forgalomban lévő autó rendelkezik olyan telematikus „fekete dobozzal”, amelyek adatai a biztosítási cégek számára is rendkívül hasznosak lehetnek.
A járműkövetés és a részletes adatgyűjtés alapján nemcsak az utólagos baleset-kiértékelés végezhető el könnyebben, hanem a sofőr vezetési stílusára is lehet következtetni. Nyitva áll az út a biztosítók előtt, hogy a kockázatosabban vezető sofőröknek magasabb tarifát határozzanak meg, míg a megbízhatóbb autósoknak a mostaninál alacsonyabb díjakat kelljen fizetniük.
Nyitott kérdések
Ahogy már most látszik, hogy az autóipar futurisztikus játszótere, a Forma-1 hol tart az utcán is legális technológiához képest, nem nehéz elképzelni, hogy milyen lesz az elkövetkezendő 10-15 év az autógyártásban. A várakozások szerint például egyre több önjáró, hálózatba kapcsolt jármű lesz az utakon.
A biztosítási piacnak tehát rengeteg újdonságra kell reagálnia. Például hogyan működhet az autóbiztosítás, ha a sofőr nélküli kocsik kevesebb balesetet okoznak? Karambol esetén hibáztatható-e egyáltalán ezek után maga a sofőr? Az önjáró kocsikkal kapcsolatban szintén kérdéses lehet a konkrét autóbirtoklás is, hiszen a Google által fejlesztett jármű elsődleges célmeghatározásában nem személygépkocsiként, hanem a városok által fenntartott kvázi közösségi taxiként működne. Most a legfontosabb kérdés egyelőre azonban „csak” az, hogy az intelligens autók által létrehozott tömeges adatokat miként lehet úgy felhasználni, hogy azzal mindenki jól járjon, és az adatbiztonság is kiemelt terület maradjon.