Black Friday: vigyázat, rákapcsoltak az adathalászok

Kapcsolódó cikkek

Black Friday: vigyázat, rákapcsoltak az adathalászok

Black Friday: vigyázat, rákapcsoltak az adathalászok

biztonság

2 perc

A Black Friday közeledtével növekedés észlelhető az e-fizetési oldalakat utánzó adathalász támadások számában. Az e-fizetési rendszereknek álcázott incidensek száma szeptemberről októberre több mint a duplájára nőtt, ami 208%-os növekedést jelent – derül ki a Kaspersky „Black Friday 2021: hogyan lehet csalásmentes a vásárlónap” című jelentéséből.

A nagy akciók időszaka mindig felkelti a vásárlók és a kereskedők figyelmét, ugyanakkor ez a kiberbűnözők kedvenc szezonja is, akik hasznot húznak az online vásárlókból olyan hamis weboldalak létrehozásával, amelyek a legnagyobb kiskereskedelmi platformokat és e-fizetési rendszereket utánozzák.

2021 első tíz hónapjában a Kaspersky termékei több mint 40 millió adathalász-támadást észleltek, amelyek e-kereskedelmi és e-shopping platformok, valamint bankok ellen irányultak.

Bár 18 nehéz hónap után a boltok forgalma idén ismét megélénkült, és a vásárlók visszatértek az offline vásárláshoz, a szakemberek nem figyeltek meg online vásárláshoz kapcsolódó tipikus szezonális trendeket. Ilyen például a „túl szép, hogy igaz legyen” ajánlatokkal kecsegtető adathalászoldalak áradata vagy a kiskereskedelmet érintő csalások növekedése.

Van azonban egy szembetűnő kivétel

2021-ben az e-fizetési rendszerek ellen irányuló pénzügyi adathalász támadások száma szeptemberről (627.560) októberre (1.935.905) 208%-kal növekedett. Idén több ország is vezetett be új fizetési rendszereket azok felülmúlhatatlan kényelmessége miatt, és amint ezek használata a fogyasztók körében az egekbe szökött, a csalók elkezdték csaliként használni őket a kártékony tevékenységek terjesztéséhez.

Gyakori jelenség, hogy ezeket az adathalász-weboldalakat elektronikus levelekben terjesztik. A Kaspersky például a levélszemét e-mailek aktív terjesztését észlelte: november 3. és november 19. között 221.745 olyan e-mailt jeleztek a rendszereik, amelyek tartalmazták a „Black Friday” kifejezést.

Vezet az Amazon

A kutatók azt is elemezték, hogy mely népszerű platformokat használták csaliként az adathalász-oldalak terjesztéséhez. Az eredményekből kiderült, hogy folyamatosan az Amazon volt a legnépszerűbb csali. A 2021-es év legnagyobb részében az eBay volt a második legnépszerűbb az adathalászok leveleiben, majd az Alibaba és a Mercado Libre következett.