Hogyan kezeljük az árnyékinformatika biztonsági kockázatait?

Kapcsolódó cikkek

Hogyan kezeljük az árnyékinformatika biztonsági kockázatait?

Hogyan kezeljük az árnyékinformatika biztonsági kockázatait?

biztonság

4 perc

A hibrid munkavégzés terjedése új kihívás elé állítja az IT-csapatokat: az alkalmazottak által használt olyan szoftverek és eszközök, melyek a céges informatika ellenőrzési körén kívül esnek, komoly fenyegetést jelenthetnek a szervezetre nézve. Az ESET szakértői szerint a kérdés az, hogy mit tehetünk ellene, amikor még azt is nehéz felmérni, milyen mértékű a probléma.

Árnyékinformatika, más néven shadow IT a gyűjtőneve minden olyan alkalmazásnak, hardvernek és informatikai megoldásnak, amelyet a munkavállalók az informatikai csapat jóváhagyása és ellenőrzése nélkül használnak. Ezek lehetnek vállalati szintű megoldások is, ám a leggyakrabban magánfelhasználásra szánt technológiákról van szó, amelyek komoly veszélynek tehetik ki a szervezetet:

  • Magánfelhasználói szintű fájltároló, illetve megosztó, amelyet a dolgozók a hatékonyabb együttműködés érdekében használnak.
  • Produktivitás- és projektmenedzsment-eszközök, amelyek szintén támogathatják az együttműködést és a napi feladatok elvégzését.
  • Üzenetküldő és e-mail alkalmazások a munkahelyi-és magánkommunikációhoz.
  • Felhőalapú IaaS (Infrastructure as a Service) és PaaS (Platform as a Service) rendszerek, amelyek nem engedélyezett erőforrások tárolására is használhatók.

Mi az oka a jelenségnek?

A kiberbiztonsági szakemberek szerint a probléma létrejötte mögött általában az áll, hogy az alkalmazottak megkerülik a szerintük nem eléggé hatékony céges IT-eszközöket, amelyekről úgy gondolják, hogy gátolják produktivitásukat. A világjárvány hatására sok szervezet kénytelen volt engedélyezni, hogy a dolgozók a személyes eszközeiket használják az otthoni munkavégzéshez, ez pedig egyúttal megnyitotta az utat a nem engedélyezett alkalmazások letöltése előtt is.

Súlyosbító tényező, hogy sokan nem ismerik a vállalati biztonsági szabályzatot vagy éppen az IT-csapatok vezetői maguk voltak kénytelenek felfüggeszteni a szabályokat a home office átállás során.

Egy nemrégiben készült kutatásban a megkérdezett IT-sok 76 százaléka elismerte, hogy a pandémia idején a biztonság háttérbe szorult cégüknél az üzletmenet folytonosságának javára, míg 91 százalékuk szerint nyomás nehezedett rájuk, hogy csökkentsék a kiberbiztonság színvonalát.

A home office emellett megnehezíti az új eszközök jóváhagyását, és hajlamosabbá teheti a dolgozókat a biztonsági szabályok figyelmen kívül hagyására. Egy 2020-as globális tanulmány szerint az otthonról dolgozók több mint fele (56%) használ nem munkahelyi alkalmazást a vállalati eszközén, és 66 százalékuk töltött fel erre üzleti adatokat. Majdnem egyharmaduk (29 százalék) válaszolta, hogy úgy érzi, „megúszhatja” a nem munkahelyi alkalmazás használatát, mert nem találja hatékonynak az IT által támogatott hivatalos megoldásokat.

A probléma mértéke

A saját eszközök mellett annak is megvan a maga veszélye, hogy bizonyos vállalkozások ellenőrzés nélkül tárolnak erőforrásokat IaaS vagy PaaS vállalati felhőalapú szolgáltatásokon. Sokan félreértik a felhők megosztott felelősség modelljét, és azt feltételezik, hogy a szolgáltató (CSP) gondoskodik a biztonságról. Pedig valójában az alkalmazások és az adatok biztonságának megőrzése az ügyfélszervezet feladata – de amiről nem tud, azt nem képes megvédeni sem.

Egy 2019-es kutatás szerint az amerikai munkavállalók 64 százaléka létrehozott legalább egy olyan fiókot, amelyről nem szólt az IT-csapatnak. Egy másik felmérés szerint a távolról dolgozók 65 százaléka használt olyan eszközöket a járványt megelőzően, amelyeket az informatikai osztály nem hagyott jóvá. Az is érdekes jelenség, hogy az árnyékinformatika iránti hajlandóság az életkorral változik: az idősebb baby boomerek mindössze 15 százaléka él vele, szemben a fiatal ezredfordulós generáció 54 százalékával, akik ezt hajlamosak sokkal lazábban kezelni.

Miért veszélyes az árnyékinformatika?

A potenciális kockázatot jól példázza az az amerikai kontaktkutató vállalat esete, amely az év elején 70 ezer ember adatait hozhatta nyilvánosságra, miután az alkalmazottak jóváhagyás nélkül használtak Google-fiókokat az információk megosztására.

Íme, néhány példa a veszélyekre:

  • Az IT ellenőrzésének hiánya: így a szoftverek biztonsági frissítések nélkül vagy rosszul konfiguráltan (például gyenge jelszavakkal) működnek, ami támadásoknak teheti ki a felhasználókat és így a céges adatokat.
  • Nincs vállalati vírusirtó vagy egyéb biztonsági megoldás az árnyékinformatikai eszközök vagy a vállalati hálózatok védelmére.
  • Nem lehet ellenőrizni a véletlen vagy szándékos adatszivárgást/adatmegosztást.
  • Problémák a megfeleléssel és auditálással.
  • Adatvesztés veszélye: az árnyékinformatikai alkalmazások és adatok nem részei a vállalati biztonsági mentésnek.
  • Pénzügyi és reputációs károk egy súlyos biztonsági incidens, például adatszivárgás miatt.

Hogyan kezeljük a problémát?

Az ESET szakértői szerint érdemes megfontolni a következő lépések megtételét:

– Egy átfogó árnyékinformatikai szabályzat létrehozása, benne az engedélyezett és nem engedélyezett szoftverek és hardverek egyértelmű listájával, valamint az engedélykérés folyamatának leírásával.  

– A munkatársak ösztönzése az átláthatóságra, edukációval és őszinte, kétirányú párbeszéd kezdeményezésével.

– Az alkalmazottak visszajelzésének meghallgatása arra vonatkozóan, hogy mely eszközök hasznosak, illetve hatékonyak a számukra, és melyek nem. Talán itt az ideje felülvizsgálni a szabályzatot a hibrid munkavégzés hozta új korszaknak megfelelően, hogy jobban egyensúlyba kerülhessen a biztonság és a kényelem.

– Felügyeleti eszközök használata a vállalaton belüli árnyékinformatika-használat és a kockázatos tevékenységek nyomon követésére, hogy idejében fel lehessen ismerni a szabályszegőket.  

– A shadow IT egyértelműen megnöveli a társaság támadási felületét és komoly kiberkockázatot rejt magában. A probléma eredményes megoldásához az IT-nak szorosabb és hatékonyabb együttműködést kell kialakítania a munkavállalókkal.