Mikor tud túl sokat az okosotthon?
Mikor tud túl sokat az okosotthon?
2016. szeptember 13.
A Kaspersky a berlini IFA szakkiállításon tartott előadást a témában. Szerintük a különböző intelligens háztartási gépek túl szenzitív adatokat gyűjtenek felhasználóikról, és a gyártók kiemelt felelőssége, hogy ezeket biztonságosan kezeljék.
A technológia kora őszi kiállításán, a berlini IFA-n idén is nagy szerepet kaptak a világhálóra csatlakoztatott háztartási berendezések: így például az intelligens mosógép, melyet távolról is el lehet indítani és értesítést küld, ha végzett, vagy az okoshűtő, melynek beépített kamerái nyomon követhetik tartalmát, és jelez, hogy mikor fogyott el a tej, sőt akár meg is rendeli a szükséges élelmiszert.
A biztonságtechnikai vállalat szakemberei szerint hiába tűnnek kényelmesnek és lenyűgözőnek ezek a fejlesztések, a gyártók nagyon sok kérdést megválaszolatlanul hagynak. Azt például egyik okosotthon-fejlesztő sem palástolja, hogy rendszereik fő célja, a lakók segítése jórészt azáltal, hogy a szokásaikat kiismerik. Igen ám, de ha egy cég részletes kimutatásokkal rendelkezik a háztartások szokásairól, akkor azok az adatok gyorsan értékessé válnak a piacon.
Már azok legális felhasználása is riasztó képet festhet: képzelje csak el, mi lenne, ha valamelyik nagyobb háztartási elektronikai gyártó ezeket az adatokat eladná egy biztosítócégnek. Vagy egy másik jövőbeli kérdés: biztosan jó ötlet, ha az egészségügyi biztosítás díjszabása során figyelembe veszik azt is, mennyi egészségtelen étel van a hűtőben, és a kevésbé egészséges élelmiszerek milyen orvosi kockázatokkal járnak?
És akkor nem is beszéltünk még a hackerekről, akik feltörhetik a szervereket és hozzáférhetnek ezekhez az információkhoz. Hasznos funkció, ha az okosotthon pontosan tudja, mikor tartózkodik otthon a család, és mikor nem (így ez alapján energiatakarékosan üzemeltetheti a gépeket), de ha egy betörő is tudomást szerez ugyanerről, annak a többség valószínűleg már nem örülne.
Az előadáson idéztek egy augusztusban elvégzett németországi kutatást is a kiberbiztonság fontosságáról. A válaszadók 71%-a nem örült annak, hogy az eszközök gyártói személyes adataikat gyűjtenek, és minden második megkérdezett inkább negatív érzéseket táplált a digitális jövő iránt.
Marco Preuss, a vállalat elemzési igazgatója így foglalta össze a lényeget: „a gyártóknak meg kell mondaniuk, hol tárolják az adatokat, és ki használhatja azokat, a jogalkotóknak pedig olyan szabályozást kell kialakítaniuk, amely átláthatóságra kötelezi a cégeket. Ez az egyetlen módja annak, hogy a felhasználói bizalmat elnyerhessék”.
Forrás: Bloomberg / The Times of India