Mire épül a digitális bizalom?
Mire épül a digitális bizalom?
2016. június 30.
Az online ismerősökben közel annyira megbíznak az emberek, mint barátaikban – állítja egy friss felmérés. Az internetes bizalom az emberek és szolgáltatók iránt az Internet of Things (IoT) korszakában különösen fontos lehet.
A tanulmányt a The Sharing Economy (A közösségi gazdaság) című könyv szerzője, a NYU Stern Üzleti Egyetemen oktató Arun Sundararajan, valamint a BlaBlaCar telekocsi-szolgáltatás alapítója, Frédéric Mazzella készítette. A felmérés 18 289 telekocsis által 11 országból összegyűjtött adatok elemzésével vizsgálja, hogy mielőtt még a személyes találkozó megtörténne, az emberekben miként alakul ki bizalom a másik irányába.
Az elemzés arra a meglepő megállapításra jutott, hogy a válaszadók inkább megbíznak a hiánytalanul kitöltött adatlappal rendelkező online társaikban (88%), mint a munkatársaikban (58%) és a szomszédjaikban (42%), és ez a bizalmi szint megközelíti a barátok (92%) és a család (94%) irányába tanúsítottat.
A válaszadók bizalmi szintje a különböző szereplők irányába:
- 94% – családtagok
- 92% – barátok
- 88% – a hiánytalanul kitöltött adatlapú BlaBlaCar-felhasználók
- 58% – munkatársak
- 42% – szomszédok
- 16% – közösségi média kapcsolatok
Az online platformok soha korábban nem látott mértékű bizalmat keltenek a felhasználók körében. A kapcsolódási háló és a digitális bizalmi eszközök bizalmi tőkét biztosítanak az egyén számára, ami egyfelől a személyazonossági és az adatlapokon feltüntetett információknak, valamint a különböző interakciókból származó értékeléseknek köszönhető.
Ennek eredményeképpen az online profil alapján a tanulmány szerint azonnal fel tudjuk mérni egy adott személy megbízhatóságát, még akkor is, ha nem találkoztunk vele korábban. Ez tulajdonképpen a személyek közötti bizalomnak a mérése, és az egyenrangú felek közötti együttműködésben rejlő lehetőségek kiaknázása az online értékesítésen túlmutatóan a nagy kockázattal járó interakciók területére is – legyen szó teleautókról vagy rövid távra szóló szálláshely biztosításáról.
A jelentés hat létfontosságú elemet hangsúlyoz, amelyeket a különböző platformok arra tudnak felhasználni, hogy a közösségen belül erősítsék a bizalmat.
- bejelentett adatlap információk,
- értékelések,
- kötelező erejű pénzügyi kötelezettség,
- a felhasználó tevékenységi szintjének nyilvánossá tétele,
- moderálás,
- valamint a közösségi média profilokkal való integráció.
Sundararajan professzor a következőket állítja: „a digitális bizalom végre odáig jutott, hogy nagy kockázatú interakciókat tesz lehetővé a valós életben. A digitális és a fizikai világ összeolvasztása ebben a feltörekvő, következő generációs bizalmi infrastruktúrában gyökerezik, amely az egyéneket döntési erővel ruházza fel, és az elkövetkező évtizedekre átalakítja az egymáshoz való viszonyulásunkat a világban zajló gazdasági tevékenységek területén is”.
Frédéric Mazzella szerint a digitális bizalom és az emberek közötti bizalom kapcsolata leírható azzal, amit a telefon jelentett az emberi kommunikáció számára. A telefonnak köszönhetően bárkivel és azonnal kapcsolatba lehetett kerülni. Hasonlóképpen, a digitális bizalmi hálózat lehetővé teszi az egyének számára, hogy azonnali hatással bárki bizalmi tőkéjét megszerezhessék.
A szerzők előrejelzése szerint ahogyan az egyéneknek az egymásba vetett bizalma megerősödik az online társakkal lefolytatott sikeres gazdasági és közösségi interakciókon keresztül, ezzel egyidőben a társadalomban a bizalom szintje is növekedésnek indul, amely megalapozhatja „egy új, bizalmi kor” beköszöntét.