Képzelt beteg: mi állja útját a digitális egészségügynek?

Képzelt beteg: mi állja útját a digitális egészségügynek?

Képzelt beteg: mi állja útját a digitális egészségügynek?

egészség

3 perc

Bár a digitális technológiák alkalmazásának előnyei az egészségügyben is nyilvánvalóak, ma még igen kevés szakember hajlandó részt venni az új megoldások elterjesztésében.

Az egészségügy területén az utóbbi években technológiai robbanás következett be. Míg a szektor más iparágakkal összehasonlítva hosszú ideig sereghajtónak számított az új digitális megoldások átvétele terén – amelyek egyaránt javítják a termelékenységet és a szolgáltatások minőségét – mostanra már az egészségügy is sikerrel alkalmazza (vagy alkalmazhatja) a legújabb infokommunikációs technológiákat. Habár a digitális egészségügy előnyei egyre nyilvánvalóbbak a hagyományos, analóg megoldásokkal szemben, az átállást még mindig számos tényező gátolja.   

Itt a digitális kulcs a jövő egészégügyéhez >>A szakértők most arra számítanak, hogy az egészségügy a következő öt év során felzárkózik a 21. századi digitális trendekhez, ami még így is jelentős lemaradást jelent a többi iparághoz viszonyítva, de a technológiai szakadék szűkül.

A dolog ironikus oldala viszont, hogy az átállás sokkal egyszerűbb a betegek, illetve az új megoldások felhasználói, mint az orvosok számára. Ennek egyszerű oka van; a fogyasztók ugyanazokat a technológiákat kezdték el alkalmazni, amelyekhez az utóbbi évtized során más iparágakban már hozzászoktak, tehát számukra a tanulási folyamat nem igényel akkora elmélyülést.   

A páciensek digitális egészségügyet illető elvárásai teljesen világosak, miközben az orvosok szempontjából már másképp fest a helyzet. Egy nemrégiben végzett kutatás például lesújtó eredménnyel zárult. A szakemberek elenyésző hányada van tisztában azzal, hogy az M2M-technológiával felszerelt viselhető eszközök milyen előnyöket jelenthetnek számukra. Sőt, a legtöbb orvos még egy részletes magyarázatot követően is borzalmas ötletnek minősítette a hordható készülékek alkalmazását. A szakemberek szerint a páciensek ezek hatására azt gondolhatják majd, hogy többet tudnak egészségükről, mint az orvosaik, ráadásul a létrejövő hatalmas mennyiségű haszontalan adat miatt hipochonderekké válhatnak.  

Nem csak pénzkérdés: hová tart az egészségügy? >>Az igazság az, hogy a klinikusok nem technikai szakemberek – ők a tudomány doktorai. Ebből a szempontból nézve úgymond nem érdekeltek abban, hogy a digitális technológiák alkalmazásának új útjait és lehetőségeit kutassák.

A digitális egészségügyben napról napra záporoznak a legújabb megoldások az orvosokra és folyton apró, de sikeres próbakísérletekre hívják fel a figyelmüket, arra bátorítva őket, hogy ők is igyekezzenek kiötleni, hogy lehet a technológiát a páciensek problémáinak megoldására használni. Aztán persze sokan meg vannak lepődve, mennyire kevéssé hajlandóak a szakemberek részt venni ebben a folyamatban.  

Ahhoz tehát, hogy a digitális egészségügyi technológiát széleskörűen elfogadják és alkalmazzák, a gyógyszeriparhoz hasonló üzleti modellnek kell létrejönnie – véli az M2M Now szakértője. Szerinte ennek lényege az, hogy az orvosnak elegendő ismernie a szükséges gyógyszer nevét és adagolását, majd ráírni azt egy receptre és az egészet elektronikus úton elküldeni, hogy mások gondoskodjanak a végrehajtásáról, az oktatásról és az alkalmazott készítmény menedzsmentjéről.

A klinikusoknak tehát pusztán arra van szükségük, hogy a digitális egészségügyi megoldásokat is hasonló módon írhassák fel a betegeik számára, a működtetés és a végrehajtás terhe viszont már ne az ő vállukat nyomja. Ennek ma már számos példáját látjuk: érdemes csak a Merck Serono növekedési hormonterápiájára, illetve a Sanofi által a diabétesz kezelése terén elért eredményeire gondolni, de hasonlóan működik a Medtronic szívritmus-ellenőrző rendszere is.  

Forrás: M2M Now – Christopher Wasden, a Sorenson Kutatási és Innovációs Központ ügyvezető igazgatója