Eco Rating: új, ökológiai telefonminősítési rendszer indul

Kapcsolódó cikkek

Eco Rating: új, ökológiai telefonminősítési rendszer indul

Eco Rating: új, ökológiai telefonminősítési rendszer indul

energia

3 perc

A Vodafone, a Deutsche Telekom, az Orange, a Telefónica és a Telia Company új fogyasztói minősítést vezet be a fenntarthatóbb mobiltelefonok beazonosítása érdekében. Az Eco Rating Európában 2021. júniustól kezdődően 12 gyártó készülékeire kerül bevezetésre.

Európa öt vezető mobilszolgáltatója közös, iparági szintű ún. Eco Rating minősítési rendszert vezet be. Ennek segítségével könnyen beazonosíthatóvá és összehasonlítóvá válnak a fogyasztók számára a leginkább fenntartható mobiltelefonok, ezzel is ösztönözve a beszállítókat, hogy csökkentsék készülékeik környezeti hatását.

Az Eco Rating kezdeményezést a Vodafone, a Deutsche Telekom, az Orange, a (Movistar és O2 márkanevek alatt működő) Telefónica és a Telia Company közösen hozta létre, hogy a kiskereskedelemben egységes és pontos tájékoztatást nyújtsanak az okos- és hagyományos mobiltelefonok gyártásának, használatának, szállításának és ártalmatlanításának környezeti hatásáról.

A minősítési rendszer lehetővé teszi a szolgáltatók és ügyfeleik számára, hogy ösztönözzék a telefonok még szélesebb körének minősítését, ezzel is mutatva a fenntarthatóbb elektronikai termékek iránti igényt.

Az Eco Rating keretében 12 telefonmárka új készülékeinek értékelése történik, és a jövőben várhatóan továbbiakat is bevonnak a minősítés körébe. A kezdeményezést elindító partnerek: Bullitt (CAT és Motorola strapatelefonok), Doro, HMD Global – Home of Nokia Phones, Huawei, MobiWire, Motorola / Lenovo, OnePlus, OPPO, Samsung Electronics, TCL / Alcatel, Xiaomi és ZTE.

A mobilszolgáltatók júniustól kezdődően a működési területük szerinti 24 európai országban kezdik el az Eco Rating címkék bevezetését az értékesítési pontokon. Az ügyfelek az új weboldalon – www.ecoratingdevices.com – tájékozódhatnak a kezdeményezésről és a besorolás módszertanáról.

A részletes értékelést követően minden egyes mobiltelefon egy számított értéket kap a maximális 100 pontból, amely a készülék teljes életciklusa során fellépő környezeti hatást jellemzi. Az Eco Rating címke feltünteti a mobileszközök fenntarthatóságának öt kulcsfontosságú elemét, aminek keretében tájékoztatást ad a készülék tartósságáról, javíthatóságáról, újrahasznosíthatóságáról, továbbá klíma- és erőforrás-hatékonyságáról.

Az öt mobilszolgáltató vezérigazgatója – Tim Höttges (Deutsche Telekom), Stéphane Richard (Orange), José María Álvarez-Pallete (Telefónica), Allison Kirkby (Telia Company) és Nick Read (Vodafone Group) – közösen üdvözölte a kezdeményezés elindítását:

„A fenntarthatóbb jövő építése közös felelősségünk, ezért úgy gondoljuk, hogy itt az ideje egy harmonizált, az egész iparágra kiterjedő Eco Rating rendszer bevezetésének, amely javítja az átláthatóságot, és segít tudatosítani az ügyfeleinkben az általuk választott telefonok környezeti hatását.”

„Nagyon várjuk, hogy a jövőben további gyártókat és távközlési szolgáltatókat üdvözölhessünk a kezdeményezés résztvevői körében, és reméljük, hogy a minősítés az egész iparágat arra ösztönzi majd, hogy felgyorsuljon az áttérés egy minél inkább körforgásos modellre a mobiltelefonok esetében.”

Az Eco Rating módszertan

A minősítési rendszer a készülékgyártók által szolgáltatott információk felhasználásával, 19 különböző kritérium alapján egységes, objektív értékelési módszert alkalmaz, melynek figyelembevételével minden egyes készülékre egy pontszámot állapít meg.  Ezen túlmenően az Eco Rating öt kulcsfontosságú területen nyújt tájékoztatást:

Tartósság: a készülék robusztussága, az akkumulátor élettartama, valamint a készülékre és alkatrészeire vonatkozó garancia ideje.

Javíthatóság: a minősítés megállapítja, hogy a készülék mennyire egyszerűen javítható, ideértve a mobiltelefon-designt, illetve az olyan támogató aktivitások vizsgálatát, melyek a termék javíthatóságával, újrafelhasználhatóságával és frissíthetőségével növelhetik az élettartamát. A magasabb pontszám azt jelzi, hogy az adott szempontok támogatottak.

Újrahasznosíthatóság: azt vizsgálja, hogy mennyire jól visszanyerhetők és szétszerelhetők az eszköz alkatrészei, ideértve az ehhez szükséges információk meglétét, illetve azt is, hogy milyen mértékben újrahasznosíthatók a készülékhez felhasznált anyagok.

Klímahatékonyság: az eszköz teljes életciklusa során kibocsátott üvegházhatású gázok mennyisége. Minél jobb a pontszám, annál kisebb az éghajlatra gyakorolt hatás.

Erőforrás-hatékonyság: a vizsgálati szempont az eszközben felhasznált ritka nyersanyagok (például az elektronikus alkatrészek gyártásához szükséges arany) mennyisége alapján az erőforrások kimerülésére gyakorolt hatást értékeli. Minél jobb a pontszám, annál kisebb a készülék alapanyag-felhasználásra gyakorolt hatása.

A módszertan a korábbi környezetvédelmi kezdeményezések során összegyűjtött iparági ismeretekre és legjobb gyakorlatokra épül. A kezdeményezés az IHOBE (gazdasági fejlődésre, fenntarthatóságra és környezetvédelemre szakosodott köztulajdonban lévő ügynökség) műszaki támogatásával és felügyeletével, a készülékgyártók részvételével, az Európai Unió, az ITU-T, az ETSI és az ISO legújabb szabványainak és iránymutatásainak felhasználásával, valamint egyes esetekben új paraméterek bevezetésével került kidolgozásra.