Napelemes okosbóját tesztelnek Stockholmban
Napelemes okosbóját tesztelnek Stockholmban
2021. november 28.
Az Intelligent Sea európai uniós projekt keretében a Ports of Stockholm olyan navigációs jelzőket tesztel, amelyek célja a többi között a kapcsolódó szolgáltatás és a karbantartás hatékonyságának javítása. Az okosbóják a fenntarthatóságot is szolgálják, és az időjárási szélsőségeket is jobban bírják.
A kísérlet idén ősszel kezdődött, a mostani pedig már az ötödik – és egyben utolsó – telepített okosbója a sorban. A munka a finn Arctia-Meritaito vállalat, a Ports of Stockholm és a Port of Naantali együttműködésével folyik.
Az Arctia-Meritaito fejlesztette ki magát az eszközt, amelynek korábbi verzióját a stockholmi Norvik kikötőben tesztelték. A mostani változatnál viszont már napelemeket használnak az akkumulátorok feltöltéséhez.
Fredrik Lindstål, a Stockholmi Kikötők igazgatótanácsának elnöke elmondta, bíznak benne, hogy a napelemek, valamint a bója 4G-n keresztüli történő távvezérlése révén hatékonyabbá tehető a kapcsolódó szolgáltatás és a karbantartás. „Hideg, kemény télnek nézünk elébe, reméljük, hogy zord időjárási körülmények között is sikeresen tesztelhetjük a bóját” – tette hozzá. A naantali kikötőben található ikerpárjával együtt az eszköz jelenleg egyedülálló fejlesztésnek számít.
A beépített napelemes és speciálisan kialakított, lebegő hengert kifejezetten úgy tervezték, hogy a jeges tél se okozzon számára gondot. Az újratölthető akkumulátorok ráadásul fenntarthatóbbak, élettartamuk pedig – a hagyományos egy évhez képest – hét-tíz év is lehet.
A távfelügyelet révén folyamatosan monitorozható a bója akkumulátora, napelemei, fényjelzése és pozíciója, ami hatékonyabbá teszi az üzemeltetést. Ennek köszönhetően kevesebbszer kell szervizhajót kikiküldeni hozzá, ami szintén csökkenti a károsanyag-kibocsátást.
A LED-lámpával felszerelt, nyolcvan centiméter átmérőjű egység tíz méter magas és a vízfelszín felett három és fél méterrel látható. A tengerfenéken történő biztonságos rögzítést pedig tíz méter hosszú kábellánc és hét tonnás betonrögzítés biztosítja.
Az EU Intelligent Sea projekt 2018 és 2022 között zajlik, finanszírozása a Connecting Europe Facility (CEF) támogatási programból történik.
Illusztráció: 123RF
Forrás: