Pontatlanok lehetnek az okosmérők?

Pontatlanok lehetnek az okosmérők?

Pontatlanok lehetnek az okosmérők?

energia

2 perc

Az intelligens fogyasztásmérők kényelmet ígérnek a felhasználóknak és hatékonyabb energiagazdálkodást a szolgáltatóknak. Egy független holland vizsgálat ugyanakkor azt igazolta, hogy egyes esetekben a valóságnál akár hatszor nagyobb áramfogyasztást mértek ezek az eszközök.

Enschende város Twente Egyetemének kutatói az amszterdami Alkalmazott Tudományok Egyetemével közösen készítettek egy felmérést a 2004 és 2014 között gyártott okosmérőkről. A tesztek alapján a kilenc típusból öt a valóságnál magasabb fogyasztást jelzett, míg további kettő alacsonyabbat, így tehát csak két modell bizonyult megbízhatónak.

Okosmérőórák kellenek Magyarországra is

A szakemberek szerint a probléma ráadásul széles körű lehet, és akár 750 ezer holland háztartást is érinthet. Továbbá azt is érdemes figyelembe venni, hogy a holland kormány tervei szerint 2020-ra minden lakásban okosmérőnek kellene működnie.

Nem újdonság

A Dutch News cikke szerint az egyik legnagyobb holland áramszolgáltató, a Liander is elismerte, hogy sok esetben pontatlanul mérhetnek a 2012 és 2014 között beszerelt készülékek, a cég képviselői azt is hozzátették, hogy elsősorban a nagyvállalatokat érintheti a probléma. 

A kutatás egyik vezetője, Frank Leferink a portálnak elmondta: már 2015-ben értesítette a szolgáltató vezetőit a hibás berendezésekről, és „abszurdnak” tartja, hogy azóta is maradtak a pontatlanul mérő eszközök, ahelyett, hogy azok lecserélésén és a különbözet megtérítésén dolgozna a vállalat.

A hiba nem az ön készülékében

A fentiekből könnyű azt a következtetést levonni, hogy maguk a mérők a hibásak a túlmérésekért, ez azonban nem feltétlenül pontos megállapítás így. A kutatók ugyanis ellenőrizték, hogy a készülékek megfeleltek a törvényi szabályozásnak, és önmagukban képesek voltak pontos méréseket rögzíteni. Ahogy Leferink professzor kifejtette, problémát jelent az is, hogy a szabályozás aktualizálásra szorul, mert a jelenlegi szabályok nem megfelelően alkalmazhatóak a modern kapcsolóberendezésekre.

Mit tehet a fogyasztó?

Az egyik megoldás a szakértői vizsgálat által igazolt pontos mérés, ezzel azonban nem mindig fedezhetőek fel a kutatásban is mért pontatlanságot, így akár egy hibás rendszer is átmehet a teszten – ilyenkor pedig a fogyasztó állja a teszt költségét.

Emiatt úgy tűnik, az egyetlen megoldás az eszközök tömeges cseréje lehet, ugyanis a problémát okozó elem hardveres és nem szoftveres hiba. Ekkor azonban felmerül az a kérdés is, hogy kinek a felelőssége kifizetni a több százezer új készüléket? Egyelőre tehát Hollandia kényszerből köteles szembenézni ezzel a problémával, azonban mindez a világ többi részén is tanulságos példa lehet az okosmérők tervezésénél és a költségek meghatározásánál.

Forrás: IoT For All