3 nagy automatizálási hullámra készülhetnek a cégek

3 nagy automatizálási hullámra készülhetnek a cégek

3 nagy automatizálási hullámra készülhetnek a cégek

gyártás

2 perc

A PwC tanulmánya a három egymást átfedő automatizálási hullám – az algoritmikus, a kiterjesztési és az autonómiához kapcsoló fejlesztések – 2030-as évekig terjedő hatásait vizsgálta.

A kutatás során 29 országból több mint 200 ezer munkahelyhez kapcsolódó feladatot és készséget elemeztek annak érdekében, hogy értékeljék az automatizálás munkavállalókra gyakorolt lehetséges hatásait a különböző iparágakban.

A részt vevő országokban az újabb gépesítés a munkahelyek átlagosan mindössze 3 százalékát veszélyezteti a 2020-as évek elejére, az évtized végére azonban ez az arány csaknem 20%-ra nő, a 2030-as évek közepére pedig 30% körüli lehet.

A tanácsadó cég tanulmánya szerint az automatizálás növekedése eleinte főleg a nőket érintheti, míg a férfiak ennek hatásait inkább a harmadik hullámban, a 2030-as évek közepén érzékelhetik. Ennek oka egyes tevékenységtípusok magasabb fokú automatizálhatóságában, valamint a nemek iparágak szerinti eloszlásában keresendő.

Az algoritmikus hullám már javában tart, és a strukturált adatelemzés, illetve az egyszerűbb digitális feladatok (például hitelképesség-elbírálás) automatizálását jelenti. Ez az innovációs hullám a 2020-as évek elejére érhet be.

A kiterjesztési hullám is már elkezdődött, de teljesen csak a 2020-as években bontakozhat ki. Ez a trend az ismétlődő feladatok és az információcsere automatizálására összpontosít, valamint idetartozik a drónok, a raktározó robotok és a feltételes automatizáltságú önvezető járművek (bizonyos esetekben humán beavatkozást igénylő) további elterjedése.

Az autonómia hullám a 2030-as évek közepére teljesedhet ki. A várakozások szerint ekkor már a mesterséges intelligencia egyre inkább képes lesz a számos forrásokból származó adatok elemzésére, a döntéshozatalra, valamint a fizikai műveletek minimális emberi beavatkozással vagy anélkül történő elvégzésére. A teljes automatizáltságú, vezető nélküli járművek például ebben a fázisban már a gazdaság valamennyi szegmensében megjelenhetnek.

A cikket hamarosan folytatjuk.