A 3D-nyomtatástól a Dolgok Internetéig – Innováció a gyártásban

A 3D-nyomtatástól a Dolgok Internetéig – Innováció a gyártásban

A 3D-nyomtatástól a Dolgok Internetéig – Innováció a gyártásban

gyártás

3 perc

A termékfejlesztés és gyártás, valamint a fogyasztói igények felmérése és kiszolgálása is új dimenzióba léphet.

A 3D nyomtatási technológia a cégek számára nemcsak az anyagválasztásban és a termékdizájn kialakításában segíthet, de olyan új, innovatív üzleti modellek kialakítását is lehetővé teszi, melyek révén költséghatékonyabbá tehetőek a gyártási folyamatok, és eredményesebb lehet a vállalkozás.

A másik kiemelt terület, a Dolgok Internete (Internet of Things), amelynek hasznosságát támasztja alá a Tata Consultancy Survey felmérése is. A kutatás eredményei szerint azok a gyártók, amelyek kihasználták az intelligens megoldásokban rejlő lehetőségeket, 2013 és 2014 között átlagosan 28,5 százalékos bevételnövekedést könyvelhettek el.

Mire képes együtt az IoT és a 3D-nyomtatás?

A háromdimenziós nyomtatási technológia egyre népszerűbb az autóiparban, az elektronikai és az egészségügyi ágazatban, a Dolgok Internete pedig egyebek közt a minőségbiztosítás területén is egyre jelentősebb szerephez juthat. Elég csak a Big Data elemzésekre és a szenzoros rendszerhálózatokra gondolni.

Az emberi viselkedésről és interakciókról gyűjtött hatalmas mennyiségű adat segít, hogy a cégek még jobban megértsék a felhasználói szokások mögött húzódó jelenlegi és akár jövőbeli tényezőket. A gyártási problémák valós időben történő észlelése révén pedig még több tényező követhető folyamatosan, amivel szintén tovább javítható a termelés minősége.

Mi várható ipari szinten?

Az nem kétséges, hogy a különféle „okostechnológiák” megváltoztatják majd az emberek életét és munkavégzését. A KPMG előrejelzése szerint a Dolgok Internete és a 3D-nyomtatás a top 3 technológia között lesz, az aktív, vezeték nélkül csatlakoztatott eszközök száma pedig 2020-ra eléri a 40,9 milliárd darabot – összegezte az IT ProPortal.

Hasonlóképpen vélekednek az IDTechEx tanácsadó cég elemzői is, akik szerint a 3D nyomtatási piac 2025-re eléri a 20 milliárd dolláros szintet. Az IDC januárban publikált kutatása pedig azt prognosztizálja, hogy a 3D-s nyomtatás összetett éves növekedési üteme 2019-re 27%-os lesz, és a szektor tavalyi 11 milliárd dolláros összteljesítménye 26,7 milliárd dollárra növekszik majd.

A 3D-nyomtatásban tehát tényleg hatalmas piaci potenciál rejlik, így várhatóan egyre szélesebb körben alkalmaznak majd ilyen megoldásokat, beleértve az elektromos és optikai érzékelőket, antennákat és áramköröket, vagy akár a fémek bizonyos típusú megmunkálását is.

Mit fognak érzékelni mindebből a fogyasztók?

A technológiai fejlődéssel párhuzamosan várhatóan a felhasználói igények is bővülnek majd, a fogyasztók gyorsan elérhető, a lehető legjobb minőségű és minden különleges követelménynek megfelelő termékeket szeretnének majd látni. A 3D-s nyomtatás révén pedig a gyártók újradefiniálhatják tervezési és gyártási folyamataikat, nyithatnak a további fejlesztési lehetőségek és az adott termékcsalád bővítésének irányába. Az összegyűjtött adatok megfelelő felhasználásával pedig maga a technológia is rugalmasabbá, de ugyanakkor alaposabbá válhat, így megfelelhet az új – akár személyre szabott – keresleti elvárásoknak.