Big Data: így változik idén az adatkezelés

Big Data: így változik idén az adatkezelés

Big Data: így változik idén az adatkezelés

gyártás

3 perc

Az új trendek megkímélhetik a vállalatvezetőket az adatközpontok bonyolult ellenőrzési folyamataitól, ugyanakkor mérhető hasznot hozhatnak a kifinomult elemzési módszereknek köszönhetően.

Biztonságra törekvés a harmadik platformon

IoT-trendek: még jobban behálózza életünket a technológia

Az úgynevezett „harmadik platform” a mobileszközök, a közösségi média, a felhőtechnológiák és az analitika felemelkedésével jött létre. Világszerte fejlődést hozott az üzleti folyamatokban, illetve az IT-infrastruktúrákban. Nem kérdés, hogy a szinte naponta születő új felületek, technológiák, rendszerek mekkora lehetőséget hordoznak magukban, az viszont már igen, hogy a vállalatok teljes mértékben felkészülten tudják-e kezelni ezeket a folyamatokat, tudják-e garantálni a biztonságunkat.

Ezt a kérdést a harmadik platform minden szereplője – legyen akár szó a Facebook vagy okostelefon felhasználókról, az azokat fejlesztő programozókról és a nekik infrastruktúrát biztosító központok kiépítőiről, vagy éppen a vásárlási szokásokat milliós mintákon felmérő elemzőkről – felteheti magának, természetesen más és más aspektusból megközelítve a kérdést. Az IT-rendszerek kiépítőinek és üzemeltetőinek legfontosabb feladatuk most a hatalmas mennyiségű és villámgyorsan terjedő adatok biztonságos áramlásának és tárolásának garantálása – összegezte Bartha Péter, az Avnet Technology Solutions magyarországi leányvállalatának ügyvezetője.

Fejlődés a Big Data elemzésében

A harmadik platform elemei 2016-ra mind összekapcsolódtak és a legfontosabb kapcsot köztük a Big Data és az analitika jelenti. Miután folyamatosan növekszik a Dolgok Internetében egymáshoz kapcsolt eszközök száma, egyre több mérés gyűlik össze, ez pedig az elemzés szükségszerű fejlődéséhez vezet. Most olyan módszereket kell kidolgozni, amelyek segítségével az óriási adathalmazok eredményesen rendszerezhetővé, elemezhetővé és értékelhetővé válnak. Így konkrét, üzleti értelemben is értékelhető következtetéseket lehet leszűrni, sőt ezek konkrét cselekvési tervekké is konvertálhatók.

A szakértő hozzátette: az elmúlt években sok szervezet azért nem kezdett el a Big Datával foglalkozni, mert – tegyük hozzá nem alaptalanul – attól tartottak, hogy a befektetésük eredménye egy ugyan valamilyen módon feldolgozott, de továbbra is átláthatatlan, üzleti sikerré nem kovácsolható adathalom lesz. Idén a mélyrehatóbb feldolgozás mellett újfent nagyobb hangsúly kerülhet a vizualizációs eszközök fejlesztésére – még a legbonyolultabb számsor is könnyen áttekinthetővé varázsolható néhány jól átgondolt interaktív diagram vagy grafikon segítségével.

Még nagyobb szerep jut a virtuális adatközpontoknak

Az adatközpontok hagyományosan fizikai szerverekből, fizikai tárolókból és további hálózati eszközökből épülnek fel. Ennek a hagyományosnak nevezhető modellnek az üzemeltetése azonban túlságosan bonyolult és költséges, továbbá nagyon rugalmatlan: az erőforrásokat nehézkesen lehet a pillanatnyi igényekre szabni. 

Ezzel szemben a szoftveres megoldás során a felhasználó mindössze egy olyan teljes körű szolgáltatást nyújtó virtuális platformmal találkozik, amely képes a számítások elvégzésére, a tárolásra és a hálózat menedzselésére. A biztonságos működést és átlátható üzemeltetést garantáló virtuális szolgáltatások esetében a felhasználók mentesülnek attól a feladattól is, hogy számon tartsák a céget kiszolgáló tárolók eszköztárát: így például az egész rendszert menedzselő szoftver helyettük egységesíti a különböző felületeket.