Dilemmák az okosotthonok körül
Dilemmák az okosotthonok körül
2016. augusztus 22.
A PricewaterhouseCoopers felmérése szerint a brit fogyasztók 72%-a a következő öt évben még nem tervezi otthona intelligens felújítását. Elméletben jól hangzanak tehát az okoskütyük, de elterjedésüket több tényező is gátolja.
A korábbi előrejelzések egy részében azt jósolták, hogy napjainkra már akár több tízmillió okoseszköz is megtalálható lesz a háztartásokban, azonban a valós helyzet igencsak más képet mutat.
A jövő akadályai
Az igazi térhódítás elmaradásának több oka is van. Ami biztos, hogy az ár jelentős korlátozó tényező, hiszen kevesen engedhetik meg maguknak, hogy kiadjanak közel másfél millió forintot egy intelligens hűtőszekrényért vagy átszámítva 300 ezer forintért vegyenek egy robotporszívót, amely ráadásul még egy lépcsőn sem tud felmenni. Egy amerikai felmérésben a résztvevők 46%-a találta túl drágának a különféle csatlakoztatott otthoni készülékeket.
További probléma, hogy egyelőre a technikai háttér sem egységes, a Z-Wave, a ZigBee, az IEEE 802.15.4, a 6LoWPAN és ezekhez hasonló protokollokat használó készülékek sok esetben össze sem köthetők egymással. Arról nem is beszélve, hogy sokszor a funkciók sem elég meggyőzők. Például jó dolog ugyan, ha a hűtőszekrény figyelmeztet, hogy kifogyóban van a tej, de még jobb lenne, ha a benne található élelmiszerek alapján speciális receptekkel rukkolna elő akár a különböző szigorú diéták kritériumai alapján.
A különféle megoldások a világhálóra csatlakoztatott otthon esetén tehát ma még nem minden esetben képviselnek olyan hozzáadott értéket, mely egyértelműen meggyőzné a fogyasztókat az okostechnológia nélkülözhetetlenségéről. Az összegzés szerint sokkal nagyobb potenciál rejlik az Ipari Dolgok Internetében (IIoT = Industrial Internet of Things), hiszen ebben az esetben tényleg jelentős megtakarításra lehet szert tenni a különféle okoseszközök használatával, valamint a hatékonyság is mérhető módon növelhető, nem beszélve a Big Datáról, azaz az „intelligens” adatelemzés révén nyerhető kézzelfogható előnyökről.
Ösztönző tényezők
Hogyan lehet mégis ösztönözni a smart home elterjedését? Például az alábbi tényezőkkel:
- interoperabilitás: egységes, gyártótól független eszközökre, operációs rendszerekre vagy azok ökoszisztémájára van szükség;
- hozzáadott érték: akár adatokkal alátámasztott módon láttatni kell a fogyasztókkal, milyen megtakarításokra tehetnek szert a különféle okosmegoldások használata révén.
Egységes rendszerek
Jelenleg több vállalat is próbál versenyezni azért, hogy saját ökoszisztémájával valósuljon meg a csatlakoztatott otthon. Az Amazon Echo hangszóróval és a hozzá tartozó Alexa virtuális asszisztenssel például már több terméket lehet egy központi rendszerben egyesíteni.
Ígéretesebbnek hangzik azonban a Google Home, hiszen a keresőóriásnak sokkal több adat áll rendelkezésére a felhasználókról és azok igényeiről, mint az Amazonnak, így a rendszer fenntartási költségeit alacsonyabban tarthatja, ez pedig valószínűleg kihat a termék árára is. A tervek szerint még idén várhatóak nagyobb bejelentések, de egyelőre még csak a hivatalos bejelentés történt meg, lényegi részletek nélkül.
Nem szabad megfelejtkezni az Apple-ről sem, amely HomeKit nevű termékcsaládjával több terméket is besoroltak az iOS rendszerbe, így azok egy iPhone segítségével távolról irányíthatóvá is válhatnak. Egyes piaci pletykák szerint hamarosan az Amazon példájára egy Siri-alapú okoshangszóróval is kiegészíthetik a rendszert.
Forrás: ITProPortal.com