Mesterséges intelligencia: tévhitek és szuperképességek
Mesterséges intelligencia: tévhitek és szuperképességek
2018. március 27.
Az Accenture szakértőinek új könyve azt a kérdéskört vizsgálja, hogy miként fogja meghatározni az emberek és gépek közötti „kollaboratív intelligencia” az üzleti tevékenységek jövőjét.
A könyvben foglaltak szerint a mesterséges intelligencia (AI) valódi erőssége abban rejlik, hogy lehetővé teszi a vezetők számára, hogy felismerjék és újragondolják szervezetüket az ember-gép együttműködés révén, amely teljes iparágakat és üzleti folyamatokat fog átformálni.A szerzők részletesen bemutatják, hogy a vezetők miként használhatják a mesterséges intelligencia új szabályait, hogy fejlődést érjenek el a magas szintű innováció és profitabilitás terén.
Ember + gép: a munka újragondolása
A két szerző Paul Daugherty, az Accenture technológiai és innovációs igazgatója és Jim Wilson, az Accenture Research informatikai és üzleti kutatási igazgatója. A szakemberek tapasztalatai és 1500 szervezet bevonásával végzett kutatás alapján a tanulmány cáfolja azt a széles körben elterjedt tévhitet, hogy a mesterséges intelligencián alapuló rendszerek előbb-utóbb minden iparágban helyettesíteni fogják az embereket.
A szerzők szerint ez igaz lesz ugyan néhány munkakör esetében, ahol az AI révén automatizálják a feladatokat, de a mesterséges intelligencia nagy részben kiegészít, nem pedig helyettesíti majd az emberi képességeket.
Szuperemberek helyett szuperképességek
„A kutatásunk azt mutatja, hogy az AI erősségeinek teljes kiaknázásához az üzleti vezetőknek ’kollaboratív intelligenciára’ (collaborative intelligence) kell változtatniuk a munkatársak és gépek közötti kapcsolatot” – nyilatkozta Paul Daugherty.
„Más szóval a mesterséges intelligencia nem arról szól, hogy mesterséges szuperembereket hozzunk létre, hanem azt, hogy a technológiát állítsuk az emberek szolgálatába, akik így képesek lesznek gyorsabban tanulni és ezáltal többet elérni. Tehát az embereket ruházzuk fel szuperképességekkel”– fejtette ki a szakértő.
Készüljön a harmadik technológiai hullámra
Az emberek és gépek együttműködése megnyitja az utat az üzleti átalakulás „harmadik hullámának” nevezett trend előtt. Az első, a Henry Ford által bevezetett hullám a folyamatok szabványosításáról szólt, a második pedig a 90-es évek végén tetőzött üzleti folyamatok újratervezésének mozgalma.
A harmadik hullám létrehozza azt, amit a szerzők „hiányzó középnek” (missing middle) neveznek. Egy dinamikus és változatos teret, amelyben az emberek és a gépek úgy működnek együtt, hogy az emberek maximálisan kihasználják az AI előnyeit, a gépek pedig fejlettebb képességeket biztosítanak a munkavállalók számára.
„Annak érdekében, hogy segítsünk a vezetőknek újragondolni az üzleti folyamatokat és rámutatni arra, hogy miként lehet a legtöbb hasznot kihozni a technológia erősségéből, kidolgoztuk a MELDS keretrendszert. Ez öt alapvető folyamatot foglal magában: mindset (szemlélet), enterprise (vállalkozás), leadership (vezetés), data (adatok) és skills (képességek)” – részletezte Jim Wilson.