Okosotthonoktól az okosautókig – Így gondolkodik egy startupper

Kapcsolódó cikkek

Okosotthonoktól az okosautókig – Így gondolkodik egy startupper

Okosotthonoktól az okosautókig – Így gondolkodik egy startupper

gyártás

2 perc

Gyakori hiba az IoT-startupok világában, hogy az adott cég okostermékeit drágállják a fogyasztók, vagy a kezdeti sikerek után hosszabb távon mégsem fenntartható a vállalkozás.

A Stacey On IoT blog a közelmúltban készített interjút készített Russell Ure-ral, aki nemrég indította el második, kifejezetten fogyasztóközpontúnak szánt, okosberendezést fejlesztő startupját, a Klashwerkset. Az Ure által létrehozott első cég fejlesztését, a Piper otthoni biztonsági eszközt az iControl még 2014-ben vásárolta meg.

Mekkora az igény az okoseszközökre?

A Klashwerks egy Raven elnevezésű autós kiegészítőt tervezett, amely a gépjármű műszerfalára helyezve képes monitorozni a jármű alapvető funkciót, valamint olyan további beépített eszközöket is magában foglal, mint a fedélzeti kamera vagy a decibelmérő.

Így is felokosítható az autónk?

A szakember elmesélte, hogy az első cég alapításakor még sokkal szkeptikusabb volt a közösségi finanszírozással kapcsolatban. Úgy vélte, hogy a vásárlók egyre inkább kezdenek kiábrándulni a piacot elözönlő „okosfejlesztésekből”. Új vállalkozásában viszont amellett, hogy részben saját tőkét fektetett be, a gyártáshoz szükséges összeget nagyrészt az előrendelésekből teljesítette. Szerinte ez a megoldás segít abban is, hogy jobban felmérje az adott termék iránti keresletet.

Átgondolt funkcionalitás

Annak idején a Piper egy világhálóra csatlakoztatott kamerát, több érzékelőt és riasztót is magában foglalt. A készülék a Z-Wave kommunikációs szabvány integrálása révén komplett megoldásnak bizonyult, mivel az ingatlantulajdonosok akár külön videóhasználat nélkül is folyamatosan szemmel tarthatták otthonaikat. Ez tehát költséghatékony és kényelmes módszert jelentett azoknak is, akik nem akarták az összes ajtót és ablakot drága hardverrel felszerelni.

A Raven fejlesztése is ennek jegyében történt, a fedélzeti diagnosztikána köszönhetően nyomon követhetők a sebességi és más mutatók, a kamerán keresztül folyamatosan láthatók az aktuális útviszonyok, a szenzoroknak köszönhetően pedig biztonsági rendszerré alakul a fejlesztés az autó gazdájának távollétében. Russell Ure célja egy olyan termék kialakítása volt, amely az Apple iPhone-jához hasonlóan nem csupán „okostelefon”, hanem sokkal több annál.

Előfizetéses modell

A termékhez előfizetés is tartozik, egyrészt azért, mert a megoldást hosszú távra tervezték, másrészt pedig ez fedezi a kamera által rögzített információk tárolásának és feldolgozásának költségét. Továbbá a költségek része a mobilhálózat díja is, mivel a wifihasználat önmagában nem elég a folyamat működtetéséhez. 

A szakember külön kiemelte, mennyire fontos új lecke volt a beépített SIM-kártya használata, amelynek költségeit szintén be kell kalkulálni az adott termékbe vagy szolgáltatásba. Tapasztalatai szerint a kedvező folyamat ezen a piacon is érzékelhető, és ma már könnyebb megfelelő, céghez szabott ajánlatot kapni a mobilhálózatok használatára.

A fentiekből is jól látszik, hogy a mai világban sem elég csupán „piacra dobni” egy-egy új terméket, a valódi siker eléréséhez továbbra is átgondolt stratégiára és üzleti modell kialakítására van szükség.