Órákig is képes a levegőben maradni az új drón
Órákig is képes a levegőben maradni az új drón
2015. február 24.
Bár a kisebb, kereskedelmi forgalomba kerülő drónokat szinte hónapról hónapra látják el egyre kifinomultabb technológiákkal, a felhasználók számára problémát jelent, hogy az akkumulátorok nagyjából 20 perc alatt lemerülnek. Egy fél évvel ezelőtt alapított amerikai startup cég pont ezt a gondot próbálja kiküszöbölni egy olyan modellel, amelyik akár órákon keresztül képes a levegőben maradni.
A kaliforniai, Newport Beach-i székhelyű XAir Unmanned Aerial Systems egy olyan fix szárnyas, pilóta nélküli repülőgép prototípusát készítette ugyanis most el, amely az aktuális széláramlatokat kihasználva tud órákon keresztül repülni. A mindössze 24 unciás – vagyis kicsivel több, mint fél kilós – kvadrokoptert egy kisebb méretű napelemmel is ellátták, hogy feltöltse a fedélzeti akkumulátort, de alapvetően a szél energiáját használja a levegőben maradáshoz.
A drónok lettek az idei CES nagy kedvencei >>Az első tesztek során az eszköz két órán keresztül repült, anélkül, hogy közben lemerült volna az akkumulátora. Seshu Kiran, a vállalkozás alapítója és vezető mérnöke azonban kiemelte, hogy elméletileg a pilóta nélküli gép korlátlan ideig képes a levegőben lenni megfelelő széljárás esetén.
A kaliforniai cég egyébként több légi és földi irányítási rendszert, szoftvert és szenzort is fejleszt a különféle típusú drónok mellett. Némelyik modelljük a mostani géphez hasonlóan fix szárnyas repülő, de a kínálatban forgószárnyas, rotoros drónok is szerepelnek.
Az amerikai cég elsősorban olyan pilóta nélküli gépeket tervez, amelyeket olyan iparágakban lehet használni, ahol különösen nagy az igény azokra a modellekre, amelyek hosszú ideig képesek a levegőben maradni. A robotrepülőket egyebek között mezőgazdasági, bányászati, forgalomirányítási, filmipari és szállítási területen vetnék be, de olaj- és gázkitermelő állomásokon is rendkívül hasznos segítségnek bizonyulhatnak.
Tűz, ónos eső, mentés: drónok vészhelyzetben >>A drónok bevetése az Egyesült Államokban is még szabályozási korlátokba ütközik, miután a Szövetségi Repülési Hivatal (Federal Aviation Administation) bizonyos esetekben tiltja a pilóta nélküli repülők kereskedelmi használatát. Az FAA egyébként nemrégen újabb irányelvekre tett javaslatot az 55 fontnál kisebb súlyú modellekre vonatkozóan. A terv szerint ezek a drónok legfeljebb 500 láb – nagyjából 150 méteres – magasságba emelkedhetnének, és a sebességük nem haladhatná meg az óránkénti 100 mérföldet (ez körülbelül 160 kilométer/órának felel meg).
Addig azonban, amíg az új irányelvek hatályba lépnek, minden vállalatnak külön engedélyt kell beszereznie a hivataltól, hogy pilóta nélküli repülőket vessen be, ez viszont nagyon szigorú feltételekhez van kötve. A korlátozások ellenére Seshu Kiran azt mondta, hogy már több bányaipari vállalkozással is kapcsolatba lépett, hogy a gyakorlatban is használják a fix szárnyas repülőiket a feltérképezéshez, és abban reménykedik, hogy májusban már megkezdődhet a közös munka. Arról azonban egyelőre nem nyilatkozott, hogy a szóban forgó tárgyalópartnerek amerikai vagy külföldi vállalatok.
A szélmeghajtású, hosszabb küldetésekre és feladatokra is alkalmas drónokat azért tervezték mindössze fél kilogramm súlyúra, mert a cég úgy vélte, hogy nem jelentene túlzott anyagi veszteséget, ha a teszt során lezuhannának a gépek.
Az XAir fix szárnyas modelljeit elektronikus irányítórendszerrel, a szél erősségét követő szenzorokkal, egy mikroszkópikus méretű számítógéppel és egy speciális szoftverrel látták el. Ezek a technológiák biztosítják, hogy az új pilóta nélküli repülőgépek útvonalát, sebességét és repülési magasságát nyomon tudják követni és elemezni a küldetések során.
Forrás: Venture Beat