Fokozott biztonság a vasúti síneken
Fokozott biztonság a vasúti síneken
2016. március 18.
Az evopro Innovation megoldásának köszönhetően a vasúti sínekbe épített mérőeszközökkel kiszűrhetőek a meghibásodott szerelvények, így a személy- és a teherszállítás is még biztonságosabbá válhat.
A teljes adást itt hallgathatja meg:
„Az evopro cégcsoport mérnöki ágazataink egyike beágyazott rendszerek fejlesztésével foglalkozik, ennek megfelelően mérőrendszereket, ipari automatizálást, logisztikai rendszereket fejlesztettünk az elmúlt 10-12 évben” – mondta az M2M Zóna rádióműsorban Szepessy Zsolt, az evopro Innovation Kft. ügyvezetője.
Vasúti diagnosztika felsőfokon
A mechanikában használt fogalom a nyíróerő, ami a rudak (jelen esetben a vasúti sínek) terhelésében mért egyik erő. Ez a vasúti diagnosztikában abból a szempontból is meghatározó, hogy ennek köszönhetően az elhaladó vonatok több fontos jellemzője is mérhető.
A cég eRDM diagnosztikai fejlesztése 2014-ben Magyar Termék Nagydíjat kapott.„A vasúti pálya adott pontján elhelyezett szenzorok megmérik az elhaladó szerelvények kerekeinek pályaterhelését, tengelyterhelését, kocsiterhelését, a különböző terhelési anomáliákat, így például az aszimmetrikus terhelést, de felismerjük a kerékhibákat, az ovális vagy lapos kerekeket is” – magyarázta a rendszer működését a szakember.
A MÁV jelenleg 31 állomáson üzemelteti az evopro berendezéseit. Az adatokat diagnosztikai központba továbbítják, ahol azokat rendszerezik és az esetleges veszélyes járműveket azonnal kiszűrik. A mérések segítségével lehetőség nyílik a hosszú távú trendek felismerésére is, hiszen ugyanazt a vonatot több különböző állomáson is mérhetik, így az egészen apró változások is észrevehetőek.
Az M2M lehetőségei
Maga a mérési elv (tehát a nyíróerőből kiszámított terhelésmérés) nem új keletű, de az utóbbi évek technológiai fejlődéséből létrejött a rendkívül hatékony beágyazott számítástechnika. „Közvetlenül a szenzorok adatait dolgozzuk fel, és ennek megfelelően sokkal kevésbé van a rendszer kitéve a különböző zajoknak. Emellett nagyon költséghatékony megoldást nyújt a szolgáltatás, hiszen a vasúti pályát nem kell megbontani, vonatmentes időben a rendszer alépítmény nélkül telepíthető” – részletezte Szepessy Zsolt.
A Machine-to-Machine, vagyis M2M-technológiának köszönhetően a rendszer energiahatékonyabb is, mint a korábbi hasonló mérőállomások. Az érzékelők ugyanis az adatkezelő központtal a hagyományos mobilkommunikációs hálózatokon keresztül kommunikálnak, áramigényüket pedig kielégíti a biztosítóberendezés erősáramú tápkábele.
További részletekért hallgassa meg a Trend FM műsorát!