Ilyen lehet az 5G forradalma

Kapcsolódó cikkek

Ilyen lehet az 5G forradalma

Ilyen lehet az 5G forradalma

IoT Podcast

22 perc

Bár még nem létezik pontos definíció a mobilhálózatok következő generációjára, de már egyre inkább körvonalazódik, hogy milyen elvárásoknak kell megfelelnie az új technológiának.

A teljes adást itt hallgathatja meg:

Az ötödik generációs mobilhálózatoknak két fontos megkülönböztető tényezője lesz, melyek látványos fejlődést jelentenek a napjainkban elérhető megoldásokhoz képest. Az egyik tényező a késleltetési idő, ami a jelenlegi 20 milliszekundumról 1-3 milliszekundumra is csökkenhet. Ez a rendkívül gyors reakcióidő pedig valós idejű távirányítást is lehetővé tesz – például a drónok esetében.

A másik jelentős előrelépés a sebesség növekedése lesz, ez a fejlődés azonban az emberi érzékszervek számára már észrevehetetlen. Felhasználóként ugyanis nem lehet érdemben érzékelni a különbséget, mondjuk, az 50 GB/s vagy a 100 GB/s között.

„Az 5G nem annyira a személyhez között, hanem a gépek közötti kommunikációt szolgálja majd, így például az ipari, illetve közcélú felhasználásnál kap fontos szerepet” – fogalmazott Király István, a Vodafone Magyarország vállalati szolgáltatásokért felelős vezérigazgató-helyettese az M2M Zóna rádióműsorban.

Még formálódik az üzleti modell

Piaci várakozások szerint a 2020-as évek elején léphetnek működésbe az új hálózatok. Jelenleg a szabványosítási folyamat zajlik, aminek a során a különböző gyártók próbálnak megegyezni a közös műszaki jellemzőkben. Ennek egyik előnye lesz, hogy olcsóbbá tehetik a technológiát a felhasználók számára. Király István hozzátette: azt is meg kell határozni, hogy milyen elven működjön a frekvenciakiosztás, jelenleg ezeknek a szabályozói modelleknek a kidolgozása is zajlik.

Az önvezetők autók és az 5G

A vezérigazgató-helyettes szerint az alacsony reakcióidő elsősorban a telekommunikáción kívüli iparágak számára lesz előnyös. Például az autóipart érdemes itt megemlíteni, hiszen az önvezető gépkocsik fejlesztése már évek óta zajlik. Az autonóm járművek számára kulcsfontosságú a villámgyors adattovábbítás, a közúti környezetben ugyanis olyan reakcióidőre van szükség, amellyel jelenleg csak az emberek rendelkeznek. Király István úgy fogalmazott, hogy „az önvezető fejlesztés 60 százaléka autóipari, 40 százaléka pedig kommunikációs kérdés”.

Az optimistább várakozások szerint a megfelelő hálózati kommunikáció mellett már akkor is elkerülhetőek lesznek a balesetek, ha sok önvezető és hagyományos autó van egyszerre az utakon.

További részletekért hallgassa meg a Trend FM műsorát, amelyben az 5G mellett a kis sávszélességet igénylő (narrowband) NB-IoT-ról is szó esik.