Koronavírus: rengeteg még a kérdés a digitális oktatásban

Kapcsolódó cikkek

Koronavírus: rengeteg még a kérdés a digitális oktatásban

Koronavírus: rengeteg még a kérdés a digitális oktatásban

IoT Podcast

2 perc

Néhány nap alatt kellett átállnia a magyar oktatási rendszernek arra, hogy „home office” üzemmódban működjön.

A teljes adást itt hallgathatja meg:

Ez nem egy egyszerű folyamat, hiszen a mostanihoz hasonló krízisre eddig nem volt példa. A Trend FM műsorában Horváth Ádámmal, a Digitális Jólét Program oktatási szakértőjével beszélgettünk, aki korosztályonként is adott tanácsot, hogy mit és hogyan érdemes használni.

Rengeteg kérdést vet fel a digitális munkarendre való átállás, az oktatási szakértő szerint erre ebben a formában nem lehetett korábban felkészülni. Az elmúlt évek fejlesztési célkitűzése alapvetően az iskolai oktatás keretében a digitális kompetencia-fejlesztés volt. A járvány miatt viszont a gyerekeknek otthon kell lenniük, nem találkozhatnak a tanárokkal, ami egy teljesen új helyzetet teremtett.

Jelenleg az a cél, hogy minél hatékonyabban és könnyebben használható környezetet hozzanak létre. A digitális oktatás vagy más néven távtanítás, távoktatás nem azt jelenti, hogy a gyerekek egész nap a számítógép előtt ülnek. Az interjúban szó volt arról, hogy számos olyan platform van, amely lehetővé teszi a szinkronórák tartását, de sokszor ez nem feltétlenül célszerű – sem technológiai, sem óraszervezési szempontból.

„Ki kell találni, hogy mikor érdemes használni azokat a szinkronmegoldásokat, amikor videókonferencián keresztül tanít a tanár. Ilyenkor kisebb csoportokkal vagy egy-egy diákkal célszerű beszélni. A digitális oktatásnak az alapvető funkciója, hogy fenntartjuk a tanulás folyamatosságát, feladatot osztunk ki a tanulóknak, és ők erről valamilyen úton-módon be tudnak számolni. Ez nem igényli szükségszerűen a folyamatos online jelenlétet. Elég, hogyha a pedagógus valamilyen jól kialakított csatornán keresztül el tudja küldeni a feladatokat, és meg tudja kapni a válaszokat” – részletezte Horváth Ádám.

Hozzátette: az is fontos lenne, hogy intézményeken belül a tanárok lehetőleg ugyanolyan eszközöket és szoftvereket használjanak, de a szülők, gyerekek részéről történő visszacsatolás módját, számát is érdemes optimalizálni.

Az IoT Zóna műsorban szó volt arról is, hogy főleg a kisebb gyerekeknél ró sok feladatot ez az átállás a szülőkre, hiszen ők most egyfajta digitális pedagógiai asszisztensekké lépnek elő egy ilyen környezetben.

Hallgassa meg az interjút, amelyben a szakértő azt is elmondta, hogy milyen tájékoztató oldalakat ajánl, és mit is jelent a fordított osztályterem megvalósítása.