M2M az utakon – Mit tud a magyar e-útdíj?

M2M az utakon – Mit tud a magyar e-útdíj?

M2M az utakon – Mit tud a magyar e-útdíj?

IoT Podcast

17 perc

Egész Európában egyedülálló rendszert fejlesztett ki Magyarország az elektronikus útdíjfizetés szabályozására. A szomszédos országok gyakorlatától eltérően idehaza a járművekbe épített fedélzeti egységek nem csupán az útdíj kiszámítását teszik lehetővé, hanem a gépkocsik útját is pontosan nyomon követik.

A teljes adást itt hallgathatja meg:

Magyarországon tavaly júliusban debütált a HU-GO elektronikus, használatarányos díjfizetési rendszer. Jelenleg a 3,5 tonna összsúlyt meghaladó teherautóknak kötelező a használatarányos díjfizetés, abban az esetben, ha felhajtanak az országot 6300 kilométer hosszúságban behálózó gyorsforgalmi utakra és autópályákra. A tarifa pontos kiszámítását a járművekbe épített, M2M-technológiára épülő fedélzeti egységek biztosítják – összegezte Emőri Gábor, az i-Cell vezérigazgatója a Gazdasági Rádió M2M Zóna című műsorában.

Az i-Cell a Vodafone-t választotta telekommunikációs partneréül, ugyanis a legnagyobb hálózati lefedettséget biztosító szolgáltatót keresték.A készülék SIM kártya segítségével másodpercenként továbbítja az adatokat egy központi szerverre. A beérkező információ alapján pontosan nyomon lehet követni a jármű útvonalát és meg lehet határozni a használati díjat. Ha egy sofőr nem kíván dobozt beszerelni a teherautójába, akkor internet vagy okostelefon segítségével útvonaljegyet is válthat.

Emőri Gábor összegzése szerint jelenleg Magyarországon már körülbelül a teherautók 80 százalékába van beépítve az e-útdíjfizetéshez szükséges fedélzeti egység (on board unit – OBU).

A hazai rendszer ráadásul egész Európában egyedülálló. A szomszédos országok gyakorlatától eltérően idehaza nem csupán az útdíj kiszámítására használják a dobozokat, hanem a beérkező információk alapján a céges flotta nyomon követése is biztosított.

A magyar rendszer abból a szempontból is különleges, hogy nyílt platform és körülbelül 30 GPS-flottaszolgáltató jeleit fogadja be, erre pedig nincs példa más európai országban.

Hallgassa meg a beszélgetést!