Nincs megállás! – M2M az iparban
Nincs megállás! – M2M az iparban
2015. október 28.
Szigorú szabványoknak kell megfelelniük az ipari M2M-eszközöknek: nemcsak a szélsőséges időjárási körülményeket, hanem a folyamatos, hosszú éveken át tartó működést is bírniuk kell.
A teljes adást itt hallgathatja meg:
A lakossági „csodakütyüket”, machine-to-machine (M2M) alapú termékeket onnan lehet megismerni, hogy szép dobozban, különleges formatervezéssel érkeznek, és van, hogy egészen jól bírják a használatot. Az ipari eszközöknek ezzel szemben többnyire csúnya dobozaik vannak, viszont rendkívül strapabíróak. Sokan nem tudják, hogy számtalan hétköznapi szolgáltatás mögött ipari – gépek közötti kommunikációra épülő – M2M-megoldások találhatók – összegezte az Intelliport Solutions Kft. ügyvezető igazgatója, az IVSZ IoT-munkacsoport vezetője.
Bátorfi Péter hozzátette: az ipari megoldásokkal szembeni elvárások közé tartozik a 8-10 év élettartam, és az is, hogy 7/24-ben kibírják az időjárás viszontagságait. Például Magyarországon is vannak olyan eszközök, amelyek 70-80 fokban is üzemelnek, vagy a másik véglet, hogy a téli fagyokban, a hó alatt is jól kell működniük a berendezéseknek.
A megbízható rendelkezésre állás és a hosszú élettartam azért is fontos, mert ezeknek az eszközöknek személyes felügyelet nélkül, akár a „világ végén” is folyamatosan üzemelniük kell, illetve a cseréjük is meglehetősen költséges. Elég csak arra gondolni, ha valamilyen készülék javítása, cseréje miatt esetleg az autópálya néhány sávját le kell zárni.
Korcsolyapálya helyett…
Jó példák a mobilhálózatot használó M2M-eszközökre a közutak mentén kihelyezett meteorológiai szondák. Az érzékelők egy része a sofőrök által észrevehetetlenül, az aszfaltba süllyesztve gyűjti az adatokat.
Az extrémebb lehetőségek között említhető, hogy a szenzorok akár az úton lévő folyadék sótartalmát is mérhetik. Az eredményeket pedig összevetik egyebek közt a hulló csapadék minőségével, a széljárással, a talaj, az aszfalt, illetve a levegő hőmérsékletével, és ez alapján nagy pontossággal meg tudják ítélni, hogy a következő fél-egy órában le fog-e fagyni az úttest. Az M2M-technológia a sószórás optimalizálásával nemcsak a költségeket, hanem a környezet terhelését is csökkenti.
Szabványok hálózatában
Futurisztikusabb megoldás lenne, ha a fagyásveszélyről az autósok úgy értesülnének, hogy megjelenne a jármű szélvédőjén egy piros felkiáltójel. Bátorfi Péter szerint ennek a technológiai feltételei ugyan már léteznek, de az egységes szabványok továbbra is hiányoznak, ebben pedig a gyártóknak kellene előrelépniük.
Hallgassa meg az M2M Zóna műsorát!