Sokszor vaktában szórják a pénzt a neten a kkv-k

Kapcsolódó cikkek

Sokszor vaktában szórják a pénzt a neten a kkv-k

Sokszor vaktában szórják a pénzt a neten a kkv-k

IoT Podcast

2 perc

A hazai kis- és közepes vállalkozások mintegy fele fordít figyelmet a digitális marketingre, de döntő többségüknél hiányzik az előre átgondolt stratégia – derült ki az idén tavasszal készült Digiméter kutatásból.

A teljes adást itt hallgathatja meg:

A 2020-ban indult Digitális Versenyképességi Mutató kutatássorozat célja, hogy hosszú távon, évente végzett felmérésekkel vizsgálja a kkv-szektor digitális versenyképességét és fejlődési lehetőségeit. A tavaszi körkép szerint a válaszadó cégek 45%-a végez digitális marketing tevékenységet, jellemzően a Facebookon (40%). A második legnépszerűbb lehetőségnek az egyedi weboldalakon elhelyezett hirdetések (28%) számítanak.

A kkv-k 88 százalékának ugyanakkor nincsenek előre rögzített célszámai, amelyekkel a digitális marketing eredményességét mérhetnék. 75%-uk nem rendelkezik erre elkülönített büdzsével sem, és további ötödüknek (18%) is csak összesített marketing-költségvetése van. Kétharmaduk (66%) elismerte, hogy igyekeznek követni a konkurenseik tevékenységét és az aktuális trendeket, ami a cégek csaknem fele (47%) esetében dedikált munkavállaló feladata.

„Elsősorban abban szeretnénk a Digiméterrel a kkv-kat segíteni, hogy irányt mutassunk számukra a fejlesztéseikhez. Azt ugyanis mindenki tudja, hogy a digitalizáció szükséges, a digitális transzformációról is rengeteget beszélünk, de azt is ki kell emelni, hogy van jó és rossz digitalizáció. A célirányos, versenyképességet növelő fejlesztésekre természetesen nincsenek általános válaszok, ezeket minden cégnek magának kellene megtalálnia, és pontosan ehhez van nagyon kevés tudás a piacon. Azt látjuk, hogy a digitalizációt elsősorban a kínálat vezérli, vagyis a kkv-k főként azokat a fejlesztéseket valósítják meg, amelyeket az azt végző vagy támogató vállalatok eladnak nekik, ami viszont nem biztos, hogy adott cégnek a legjobb” – mondta Kis Ervin Egon, a Digiméter projekt ötletadója a Trend FM műsorában.

A kutatás szerint a digitális tevékenységet folytatók harmada nem értékeli ki a hirdetések eredményét. Azon cégek, amelyek igen, azok közül legtöbben (83%) a hirdetési fiókjuk figyelésével ellenőrzik az eredményeiket, esetleg analitikai szoftvert használnak (18%), vagy külső partnerrel dolgoznak, aki jelentést készít nekik (11%). Az online marketingben használható adathalmazt a megkérdezettek fele (52%) nem tartja számon, míg további harmada (36%) csak a vevőkre vonatkozóan tárol elérhetőségi és vásárlási adatokat.

„A reprezentatív felmérés rámutat arra, hogy a kkv-k döntő része találomra költi a pénzt az interneten, és azon belül is elsősorban a Facebookon. A digitális marketingnek viszont az lenne a lényege, hogy adatvezérelt módon végezzék, kijelöljék, hogy milyen marketingcélokat szeretnének elérni, az eredményeket pedig folyamatosan monitorozzák. Tehát az ideális az lenne, hogy egy meghatározott büdzsét költsenek el, visszamérjék az eredményeket, és az alapján módosítsák a további döntéseiket. Ezt mutatja, hogy bár a kkv-k 45 százaléka foglalkozik digitális marketinggel, viszont csupán 4 százalékuk végzi adatalapon ezt a tevékenységet, miközben a többieknél is lenne lehetőség a gyorsabb fejlődésre a célirányos eszközök bevezetésével” – foglalta össze Pintér Róbert, a kutatást végző Reacty Digital üzletfejlesztési igazgatója.

További részletekért hallgassa meg az IoT Zóna műsorát!