A drónok lettek az idei CES nagy kedvencei
A drónok lettek az idei CES nagy kedvencei
2015. január 08.
Apró drónok, rózsaszínű drónok, selfie-t készítő drónok, harcra kiképzett drónok és saját maguktól repülő drónok – a pilóta nélküli repülőgépek rendkívül színes palettáját vonultatta fel a tech világ csúcsrendezvénye, a CES 2015.
A nemzetközi rendezvényt szervező Consumer Electronics Association arra számít, hogy az idei évben a drónok piacának értéke eléri majd a 130 millió dollárt, vagyis megduplázódik az előző évhez képest. A szövetség ráadásul azzal számol, hogy a piac néhány éven belül megközelíti a bűvös 1 milliárd dolláros küszöböt is.
Tűz, ónos eső, mentés: drónok vészhelyzetben >>A CCS Insight elemző cég szakértője előzetesen azt jósolta, hogy az idei vásáron minden bizonnyal a drónokat övezi a legnagyobb (vagy majdnem legnagyobb) felhajtás.
A pilóta nélküli repülőgépek biztonsági és szabályozási szempontból is igazi kincsesbányát jelentenek, ráadásul az árak csökkenésének köszönhetően a következő karácsonykor már biztosan sokkal többen tesznek a fa alá egy repülő csodát – vélekedett Ben Wood. A gépek terjedését azonban két tényező a továbbiakban is gátolhatja – egyrészt a jogszabályi háttér, illetve az energiaellátás kérdése.
Az amerikai szövetségi repülési hatóságnak (FAA: Federal Aviation Authority) ugyanis nagyon szigorú előírásai vannak a drónok kereskedelmi felhasználására vonatkozóan. Emellett természetesen komoly személyiségi jogi és adatvédelmi aggályok is felmerülnek a gépek bevetése során, hiszen a speciális „légierő” legtöbb tagjára kamerákat szereltek fel.
További nagy kihívást jelent az akkumulátorok élettartama. A gyártók egyöntetűen úgy nyilatkoztak, hogy átlagosan 20 perces utakra képesek a legmodernebb drónok, egyes modellek viszont csak 10 percig maradnak a levegőben. Ha valaki hosszabb ideig is szeretné használni a gépeket, akkor pluszakkumulátort kell vennie, ami nyilván extra kiadással jár.
A fenntartások és kihívások ellenére a kínálati paletta a következő esztendőkben minden bizonnyal tovább bővül majd, a CES például egy rendkívül sokat ígérő válogatást vonultatott fel a nagyközönségnek:
A selfie-t készítő drón
A Hexo+ összesen 1,3 millió dollárt kalapozott össze közösségi finanszírozás keretében a 60 méteres magasságig repülő drónjához. A gép képes az ember feje fölé emelkedni és körberepülni, így készítve légi felvételeket az irányítóról több különböző beállításból.
A repülő képes saját magát irányítani, de automatikusan leszáll a talajra, hogyha kiér a tulajdonos mobiltelefonjának hatókörzetéből. A gép nagyjából negyedórán keresztül képes a levegőben maradni, az első információk szerint a drón nagyjából 1500 dolláros áron kerül piaci forgalomba.
A rózsaszín drón
A drónokat gyártó Ehang leszámolt a krómozott felületekkel és a fekete színnel. A vállalat nem titkolt szándéka, hogy így próbálják meg felhívni a nők figyelmét is a termékre, azzal, hogy az egyik legismertebb modelljüket, a Ghost-ot pinkre festették. A céget képviselő Kai Jianes az elektronikai kiállításon elmondta: a legtöbben azt gondolják, hogy a drónok elsősorban a férfiak játékszerei, de a cég úgy látja, hogy rengeteg női hegymászó és szörfös van, aki szeretne videót készíteni magáról az edzések során.
A hagyományos kialakítású pilóta nélküli repülő akkumulátora 30 percig képes a levegőben tartani a gépet, miközben a prémium minőséget képviselő Skyway-modell akár 50 percen keresztül is repkedhet. Az időbeli különbség természetes módon az árazásban is megjelenik: míg a Ghostért nagyjából 375 dollárt kell fizetni (bár külön meg kell venni a kamera felszereléséhez szükséges tartozékot), a Skyway-modellekért már 5000 dollárt kérnek.
Az apró drón
A Hubsan által fejlesztett X3-as annyira kisméretű, hogy könnyen elfér bárkinek a kezében. És, hogy egészen pontosan mire is jó? Erről igen röviden és velősen nyilatkozott a társaság képviselője: arra, hogy a barátainkat ijesztgessük vele.
Ahhoz képest, hogy a tervezők leginkább irodai játékszerként tekintenek rá, egy kicsit borsos az ára. A drónhoz 200 dollárért lehet hozzájutni, ráadásul csupán 10 percig képes repülni, mielőtt újra fel kellene tölteni. Az aprócska méretarányai ellenére emellett nem ez a gép számít a legkisebbnek a piacon.
A drónbot
Az eszköz gyakorlatilag arra szolgál, hogy akkor is lehessen kamerázni, ha épp nem tudja valaki használni a repülőt. A boton több rögzítési pontot helyeztek el, ezekhez lehet csatlakoztatni a kamerát, amely így stabilan követi a mozgásokat és okostelefonra továbbítja az adatokat. Bár egyelőre még csak a repülő eszköz prototípusa létezik, a DJI várhatóan egy saját kamerával is rendelkezik majd, illetve a dróngyártók kedvencével, Go Pro kamerával szintén felszerelik.
Az idei CES kiállításon tehát minden alkalomhoz találhatnak a nézők egy-egy különleges drónt. A megfelelő jogszabályi háttér kialakítása viszont még eléggé komoly fejfájást okozhat a törvényhozóknak, bár már látszanak a lazítások első jelei. Az amerikai repülési hatóság, az FAA például a technológiai csúcskiállítás megnyitásával egy időben hagyta jóvá, hogy két cég drónokat vegyen igénybe a munkája során. Ez azonban még csak egy nagyon kis lépés, hiszen a szervezet adatai szerint több mint 200 kérés érkezett a pilóta nélküli repülők kereskedelmi célú felhasználására vonatkozóan.
Forrás: BBC