A nagybevásárlást is egyre többen intézik online

Kapcsolódó cikkek

A nagybevásárlást is egyre többen intézik online

A nagybevásárlást is egyre többen intézik online

kereskedelem

3 perc

A napi fogyasztási cikkek (FMCG) forgalmának növekedési üteme globálisan már most meghaladja a hagyományos bolti eladásokét.

A Nielsen „What’s Next in E-commerce” összefoglalója kiemeli a legújabb online fogyasztói vásárlási trendeket az FMCG-szektorban, egyben rámutat az online vásárlás iránti fogékonyságra és a költésekre világszerte. A riport szerint az internetes költések mértékét tekintve az FMCG-termékek online forgalma eddig hagyományosan elmaradt az olyan kategóriák mögött, mint az elektronikai eszközök vagy az utazás, ám ez az elkövetkező néhány évben változni fog.

Dübörög az e-kereskedelem

A kereskedők és gyártók sorra hárítják el az e-kereskedelem előtti akadályokat, úgymint a kiskereskedelmi infrastruktúra és a szállítás, a környezeti és a kulturális tényezők vagy a logisztika. Mindezen lépések kövezik ki az utat az exponenciális növekedés előtt, valamint az előbbi tényezők kiegészülnek a fogyasztók „bárhol és bármit” kényelmi igényével. 

Míg a teljes FMCG-szektor kiskereskedelmi eladásának növekedése jelenleg 4 évi százalék körül mozog, addig az e-kereskedelem éves növekedését 20 százalékra becsülik – más szóval 2020-ig 2,1 billió dolláros többletbevételt várnak ettől a szegmenstől.

„Ahogy az FMCG-szektor forgalomnövekedése mindinkább az online csatornák felé tolódik, úgy lesz egyre elengedhetetlenebb a kereskedők és gyártók számára az alapvető mozgatórugók és befolyásoló tényezők megértése. Csak ezáltal lesznek képesek átfogó és sikeres digitális stratégia kialakítására” – mondta Prashant Singh, a Nielsen növekvő piacok e-kereskedelemért felelős igazgatója.

A szakértő szerint négy fő tényező befolyásolja az e-kereskedelem növekedési trendjeit globálisan:

Az e-kereskedelem gyors ütemben növekszik, ám emögött különböző tényezők húzódnak

A kedvező áron elérhető adatok, az internetre kapcsolódás, valamint az okostelefonok egyre szélesebb körben való elterjedése kulcsfontosságú a fogyasztói magatartás alakulásában. Ugyanakkor a netkapcsolat terjedése önmagában nem elég az online kereskedelem penetrációjának növeléséhez, hiszen különféle kulturális tényezők és a piacok árnyalatnyi különbségei is befolyásolhatják a fogyasztók hozzáállását.

A mozgatórúgók és a gátló tényezők hasonlóak, egy kivétellel

Szinte minden országban a kényelem az első számú motivációs tényező az online vásárlást tekintve, ami alól az Egyesült Államok a kivétel, ahol az embereket a jó ajánlatok, akciók ösztönözik leginkább.

A kutatók szerint az internetes beszerzést három fő akadály hátráltatja.

  • Először is a fogyasztói igény, hogy a vásárlás előtt saját kézbe vehessük a terméket, legyen ez akár élelmiszer, akár ruhanemű.
  • Másodszor sokan kételkednek az árucikk frissességben.
  • Harmadszor pedig erős az aggály, hogy a termék minősége nem olyan, mint a boltban kaphatóké.

A kereskedőknek meg kell cáfolniuk és tompítaniuk kell mindezeket a percepciókat, amennyiben e-kereskedelmi részesedésüket növelni kívánják. 

A siker kulcsa a fogyasztói kosár megnyerése

Az élelmiszerkosár, annak ismétlődő vásárlói mintája miatt, a kereskedők “Szent Grálja”, azonban az élelmiszerek egyelőre kis szeletet hasítanak ki a netes eladásokból. Az online FMCG-szektor számára tehát az egyik legkritikusabb pont az élelmiszerkosarak meghódítása. 

A többcsatornás fogyasztók megnyerése

Amikor az online kiskereskedelemről beszélünk, a kényelem, az ár-érték arány, a választék és a vásárlói élmény a legfontosabbnak értékelt tényezők, amelyek befolyásolják a fogyasztók döntéseit. Annak érdekében, hogy egy igazán sikeres stratégiát tudjanak kialakítani a cégek, gondoskodniuk kell arról, hogy ennek a négy tényezőnek mindegyikében kiemelkedően teljesítsenek az online piactéren.

„A kiskereskedelmi szektor jelentős változásokon megy keresztül. Bátorság, elszántság és éleslátás kell a magas haszonkulcsú bolti fogyasztói kosár és az alacsony haszonkulcsú online kosár felé történő eltolódáshoz. A növekedésből egyre nagyobb részt hasítanak ki az internetes csatornák, így akik hajlandóak vállalni a kockázatot, jutalmul az elkövetkező évek piacvezetői lehetnek” – véli Prashant Singh.