Az Amazon már teszteli a jövő boltját

Az Amazon már teszteli a jövő boltját

Az Amazon már teszteli a jövő boltját

kereskedelem

4 perc

Néhány hete Seattle-ben nyitotta meg az online kereskedőóriás a futurisztikus technológiákkal felszerelt üzletét, ahol bevásárlókosárra és pénztárgépre sincs szükség.

Üzletek pénztár nélkül: az Amazon ismét nagy dobásra készülMár belépéskor szokatlan érzés foghatja el az Amazon Go üzletbe betérő vásárlókat. Mint egy metróállomás bejáratánál, úgy sorakoznak a párhuzamos kapuk, amelyek csak a megfelelő applikációval rendelkezőket engedik be.

A 170 négyzetméter alapterületű bolt árukészlete nem tér el a hasonló üzletekétől, valamint kapható néhány termék a Whole Foods, az Amazon által nemrég felvásárolt szupermarketlánc kínálatából is.

Az igazi különbséget a vevők számára nem látható, de a vásárlási élményt magasabb szintre emelő technológia jelenti. Nincs kassza, nincs pénztáros, a boltot a vásárlók úgy hagyják el a már említett kapukon át, hogy még a hitelkártyájukat sem kell elővenni – a kivitt áruk értéke automatikusan megjelenik az Amazon-számlájukon.

Az Amazon Go-ban nincs bevásárlókosár, ennek értelme sem lenne, mindenki a saját táskájába-szatyrába pakol. Ha a vevő levesz valamit a polcról, a cég azt automatikusan a számlájához kapcsolt virtuális kosárba helyezi, ha pedig visszateszi, eltávolítja abból.

A szisztéma mögött működő technológiára egyedül a polcok felett elhelyezett, több száz apró kamera utal, amelyek működéséről csak azt lehet tudni, hogy fejlett gépi látás és gépi tanulás szoftvereket is használnak. Ez a gyakorlatban valószínűleg azt jelenti, hogy a technológia mindenféle, a termékekre erősített, speciális chip nélkül is pontosan látja, mit vettünk le a polcról, és így tudja, hogy mi van a virtuális kosarunkban.

De mi lesz a pénztárosokkal?

2016-ban az Egyesült Államokban csaknem 3,5 millióan dolgoztak kasszásként, az ő állásuk, ha a technológia tömegesen elterjed, akkor akár veszélybe is kerülhet. Ezt azért igyekszik cáfolni a tulajdonos ugyanúgy, mint korábban az automatizált raktárak esetében. Az az álláspont, hogy egyszerűen más munkát kapnak az alkalmazottak. A pénztárgép kezelése helyett van, aki a polcokat tölti fel, van, aki az előforduló technikai problémák megoldásában segít a vásárlóknak, és többen dolgoznak majd a szomszédos épületben lévő konyhán is, ahol a boltban megvásárolható előre csomagolt ételeket készítik. Mivel nincs pénztáros, így külön dolgozó ellenőrzi az alkoholtartalmú italokat vásárlók életkorát.

Fizetés nélkül távozunk

És hogy milyen érzés az Amazon Go-ban vásárolni? Egy újságíró megfogalmazása szerint olyan, mint egy bolti lopás. Az érzés azonban csak addig tart, amíg a telefonunk csipogással nem jelzi, hogy elektronikus számlánk érkezett. Valójában innen sem könnyű lopni, amit az óriáscég engedélyével lezajlott próba is bizonyított.  

Nagy kérdés, hogy hosszabb távon mit kezd a cég a technológiával: több hasonló üzletet nyit, vagy esetleg a már meglévő, Whole Food-boltjaiba is beépíti a rendszert? Még az is előfordulhat, hogy – hasonlóan a felhőszolgáltatásához – konkurenseinek is felkínálja majd a használati jogokat. Egyelőre utóbbit cáfolta a vállalat, és arról sincs hír, hogy mikor nyitnak új üzletet a seattle-i bolton kívül.

Forrás: NY Times