Digitális fogyasztóvédelem a webshopokban A Budapesti Békéltető Testület összegyűjtötte, hogy mire figyeljenek az online kereskedők. https://www.m2mzona.hu/uploads/files/cover_home/3033/articles/20170808174312/igitalis-fogyasztovedelm.jpg

Digitális fogyasztóvédelem a webshopokban

2017. augusztus 8. 19:00
2'
Számos olyan gyakori fogyasztóvédelmi hiba létezik, amely mellett a magyar webáruházak nem mehetnek el szó nélkül. Már csak azért sem, mert adott esetben ismételt jogsértésnél emelt összegű fogyasztóvédelmi bírságot kaphatnak.

Magyarországon a webáruházaknak már több mint három éve egy sor információt meg kell adniuk kötelezően az internetes honlapjukon a fogyasztók számára. Idetartozik egyebek közt a panaszkezelési módról, a békéltető testülethez való fordulás lehetőségéről, a vállalkozás székhelye szerint illetékes békéltető testület nevéről és székhelyének postacíméről szóló tájékoztatás és megannyi, további tájékoztatás.

Dübörög az e-kereskedelem

Nem árt a vállalkozásoknak ezekre kiemelten figyelniük, hiszen idén az egyre növekvő e-kereskedelem került a fogyasztóvédelem fókuszába. Érdemes ezért minden szükséges információt tételesen és egyértelmű, közérthető megfogalmazással szerepeltetni – hívta fel a figyelmet a Budapesti Békéltető Testület.

Hiányosságok, amelyekért bírságot kaphatnak a cégek

A súlyos jogsértést elkövető webáruházak nyilvános listájából az is látszik, hogy a fogyasztóvédelmi hatóság gyakorlata szerint már a honlapon tájékoztatást kell adni a társaságokat a békéltető testületi eljárásban terhelő együttműködési kötelezettségről is.

Sőt, ha később ezt az együttműködési kötelezettséget az érintett cég megsérti, így nem küld írásos nyilatkozatot az eljárásban a békéltető testületnek az adott ügyről, vagy nem biztosítja egyezségkötésre jogosult személy részvételét a meghallgatáson, akkor kötelező bírsággal (még kis- és középvállalkozások esetében is, már az első jogsértésnél) kell szembenéznie.

Ugyanezzel függ össze, hogy el kell helyezni a webshop internetes címén az uniós békéltető honlapra mutató linket könnyen elérhető módon, továbbá tájékoztatniuk kell a fogyasztókat magáról a békéltető honlap létezéséről, és arról, hogy az használható a viták rendezéséhez. Kötelező emellett megadni magát a webáruház e-mail címét is. Ez alól nincs kivétel, és ez a kötelezettség az online adásvételi vagy szolgáltatási szerződésekben érintett, minden Európai Unióban letelepedett kereskedőre vonatkozik. 

Jogszabálysértő szerződési feltételek

Az indokolás nélküli elállási jogról szóló kötelező információkat szintén nagyon fontos szerepeltetni a weboldalon. Jogsértésnek számít, hogyha nem megfelelő az erről szóló tájékoztatás, így például kizárják az indokolás nélküli elállást arra az esetre, ha a termékben károsodás következett be, az megsérült, esetleg nem volt meg az eredeti, bontatlan csomagolás vagy a fogyasztó azt a termék tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges használatot meghaladó mértékben használta. Ezek a szerződési feltételek jogszabálysértőek, sőt felvetik a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalma megsértését is.

A webáruházaknak tehát egyebek közt a fentiekről megfelelően tájékoztatniuk kell a fogyasztókat a tudatos döntések meghozatala érdekében, ellenkező esetben ezek elmaradása fogyasztóvédelmi bírságot vonhat maga után. A mikro-, kis- és középvállalkozások első alkalommal figyelmeztetést kapnak, azonban ismételt jogsértésnél már emelt összegű lehet a bírságösszeg. 

A figyelmébe ajánljuk:

Fejlesztési program segít a magyar webshopoknak

Az E-kereskedelmi szemle elnevezésű program szervezői elemzésekkel, fejlesztési javaslatcsomagok elkészítésével, valamint a fejlesztési programok koordinációjával segítettek abban, hogy a piaci szereplők eredményesebbek, felhasználóik pedig elégedettebbek lehessenek.

Mitől félnek az online vásárlók?

Bár folyamatosan fejlődik az e-kereskedelem, egyelőre csak a teljes hazai kiskereskedelmi forgalom valamivel több mint 5 százalékát bonyolítják online. A piac növekedésével a vásárlók tudatossága is nő, ami az ügyfélszolgálatok leterheltségén is megmutatkozik.
Olvasson még a témában:

Üzleti döntéseket támogat a Vodafone M2M-megoldása

A Musette világszerte több mint 30 üzlettel rendelkezik, ezekből kettő Budapesten található. Az európai cipő- és táskamárka üzleti folyamatainak kézben tartását az Intechsys és a Vodafone közös M2M-megoldása is támogatja a látogatószám nyomon követésével.