Egyre inkább az online térben zajlik az ajándékvadászat
Egyre inkább az online térben zajlik az ajándékvadászat
2016. november 16.
Az online kereskedelem térnyerését mutatja, hogy az internetezők karácsonyi ajándékaikat már elsősorban webshopból rendelik. A tavalyi évhez képest idén 12 százalékkal több ajándék kerülhet a webáruházak „polcairól” a fa alá.
Az Árukereső.hu immár harmadik éve vizsgálja az internetezők karácsonyi ajándékvásárlási terveit. A kutatásban 1700-an vettek részt, többségük a sorban állást elkerülendő online tervez ajándékot vásárolni. Ráadásul – köszönhetően az olyan egyre nagyobb népszerűségnek örvendő ünnepi akciónak, mint például a Fekete Péntek – a vásárlók már tudatosan, november elejétől elkezdhetik az ajándékok beszerzését.
A megkérdezettek várhatóan átlagosan öt embernek vesznek ajándékot, közülük is a többség a szűk család részére vásárol. A tavalyi évhez képest idén az ajándékokra szánt teljes összeg ajándékozónkként várhatóan 10%-kal lesz magasabb, így elérheti a 30 500 forintot.
Készüljön a karácsonyra digitális konyhatündérekkelA munkatársakra költünk a legkevesebbet
Az ajándékok értékét vizsgálva, a tavalyi évhez hasonlóan, idén karácsonykor is szűk családi körben lesz a legnagyobb értékű ajándékbontás. Az ünnep közeledtével a válaszadók átlagosan 3-4 közeli családtagjuk megajándékozását tervezik, összesen több mint 25 ezer forint értékben.
A legközelebbi családtagok (gyerekek, szülők, testvérek) ajándékaira szánt fejenkénti összeg meghaladhatja a hatezer forintot. A legkevesebbet a munkatársakra szánják az internetezők, itt az átlagos érték 2 500 forint körül alakul.
Az ajándékozási tervek ugrásszerűen lecsökkennek a családi kötelékek lazulásával, alig minden ötödik internetező tervez valamilyen meglepetéssel készülni távolabbi rokonai számára. Közelebb álló barátainak pedig már csak minden 8., míg egyéb ismerőseinek, munkatársainak az internetezők alig 10%-a tervez ajándékot vásárolni.
Továbbra is az ár a legfontosabb
Az online vásárlók döntését nemcsak a webáruházak és kínálatuk közti választás, hanem az azt megelőző keresési eredmények is befolyásolják. A megfelelő meglepetés és a vásárlás helyének kiválasztásában élen járnak az ár-összehasonlító oldalak, melyek idén az online tájékozódás elsődleges támpontját jelentik az internetes keresők és a különböző webáruházak kínálatát megelőzve.
A döntésnél a legfontosabb szempont továbbra is az ár, de egyre erősebben jelen van a szempontok között a kiszemelt webshop megbízhatósága és számos minőségi, kényelmi szempont is szerepet játszik. Ilyen például a szállítási és átvételi módok közti választás lehetősége, a választék nagysága, a termékvélemények vagy éppen az, hogy a termék a rendelés idejében raktárkészleten van-e.
Slágertermékek a fa alatt
Bár karácsonykor évről évre felbukkannak a csak az adott évre jellemző slágertermékek, az internetező lakosság körében idén is a „klasszikusnak számító” ruházati cikkek, könyvek, szépségápolási termékek, kozmetikumok, valamint a játékok jelentik az elsődleges ajándékötletet.
A szűk családban népszerűek lesznek idén is a szórakoztató és egyéb elektronikai, valamint a lakásfelszerelési, barkácscikkek is. E termékkörök vásárlása még a tágabb családi kör megajándékozását tervezők körében is megfigyelhető, azonban a családi kapocs gyengülésével már többnyire a kisebb értékben is megvásárolható tárgyak, így a könyv és egyéb szépségápolási termékek lesznek a favoritok.