Elérte az e-kereskedelmet a második hullám

Kapcsolódó cikkek

Elérte az e-kereskedelmet a második hullám

Újabb rekordok jöhetnek: elérte az e-kereskedelmet a második hullám

kereskedelem

2 perc

Meredek emelkedésnek indult a webshopok forgalma szeptember végén. A szektor árbevétele meghaladta a koronavírus első hulláma utáni májusi csúcsot.Pedig a java még ezután jön: ha bejön a papírforma, a „szokásos” év végi szezon rekordszintű bővülést, bár ezzel számos kellemetlenséget is hozhat – derül ki a Growww Digital elemzéséből.

Év elején még teljesen átlagos szezonalitást mutatott az online kereskedelem növekedési üteme. Néhány hét bizonytalanság okozta csökkenés után, a vészhelyzet március 17-i életbe lépését követően viszont kilőtt az online vásárlások növekedése, majd májusra duplázódott a januári adatokhoz képest.

Nyáron mérséklődött ugyan a bővülés üteme, azonban jelentős visszaesésről nem lehet beszélni. A növekedés ugyanis még az augusztusi mélyponton is több mint 50 százalékkal magasabb volt az év eleji szintekhez képest. Innen kezdett újra meredeken felfelé ívelni az e-kereskedelem forgalma szeptember végén – mondta Szabó László, a Growww Digital szakértője.

A felfelé ívelés oka a járvány második hullámának hatására élénkülő online forgalom növekedése, amit alátámasztanak az MNB pénzforgalmi adatai is. Magyarországon a tranzakciószám tekintetében 43, az érték vonatkozásában pedig csaknem 50 százalékos a bővülés 2019 második negyedévéhez képest.

A forgalom felfutása mellett számottevően növekednek az online kereskedők marketingköltései, ami piaci optimizmusról árulkodik. Ezt a tendenciát erősíti az e-kereskedelmi forgalom utolsó negyedévre várható szezonális növekedése, mely a várakozások szerint minden korábbi rekordot megdönthet. Azonban mindez számos nem várt kellemetlenséggel is jár majd.

A legnagyobb problémát a logisztika jelentheti

Az első hullám rámutatott, hogy a csomagszállítási kapacitás nem tudja követni az internetes vásárlások tömeges bővülését. Az év végi vásárlási rohamban roppanásig feszülhet az ellátási lánc, és tömegesek lehetnek a januárban célba érő karácsonyi ajándékok. Ezt megelőzendő, a zavartalan kiszállítás érdekében egyre több e-kereskedő készül saját autókkal és sofőrökkel – mondta Szabó László.

Bár az e-kereskedelmi piac több év növekedését ugrotta meg idén, de továbbra is bővülés látható, és egyre több vállalkozás dönt a belépés mellett. Egyeseket a koronavírus-járvány kényszerít erre, másokat az internetes értékesítés szárnyalása ösztönöz webáruház indítására.

A digitálismarketing-ügynökség 185 e-kereskedelmi hirdetési fiók adatait vizsgálta az elemzésében.