Hogyan nyerhet a precíziós marketinggel?

Hogyan nyerhet a precíziós marketinggel?

Hogyan nyerhet a precíziós marketinggel?

kereskedelem

3 perc

A hálózatba kapcsolt, egymással kommunikáló eszközök már most jelentős hatással vannak a gazdaság legtöbb ágazatára. A nagy mennyiségben összegyűjtött adatok természetesen a marketingdöntéseket is befolyásolhatják.

A precíziós marketing az ügyfél adatainak felhasználása annak érdekében, hogy egy cég ügyfélközpontú szolgáltatást nyújtson a termékdisztribúciótól az árképzésen át a promóciókig. 

Az összekapcsolt, egyfunkciós okoseszközök alapjaiban forgatták fel a cégalapítás módszereit, hiszen ma már sokkal jobban megéri startupokon keresztül eladni egy jó ötletet, a nagy óriáscégek pedig mintha csak kapkodnának az ilyen ötletek után.

Ugyanakkor fontos elgondolkozni azon is, hogy az interneten keresztül kommunikáló, a gyártónak folyamatosan adatokat küldő eszközök milyen hatással lesznek a marketingre. Hogyan változhat a fogyasztó és a gyártó kapcsolata, ha ilyen mennyiségű visszajelzést kaphatnak minden eladott termék után?

Márkahűség

A 20. században a nagyobb, ritkábban vásárolt termékek (mint például az autó) területén gyakori volt az erős márkahűség. Ha egy család Chevroletet vezetett, akkor biztos, hogy a gyerekek is mind ezt az autót preferálták, és később az ő gyerekeik is. Nem volt kérdés, melyik gyártóhoz mennek el, csak az, hogy mikor.

Big Data és marketing: készüljön fel a vásárlók kétségeire!

A többi közt az autóipar is hosszú, bonyolult marketingtevékenység után jutott el erre a szintre, és ha már itt volt, elég volt arra gondolnia, hogy a vásárló mikor szeretne új terméket venni – ezt azonban nem tudták pontosan megítélni.

Az IoT (Dolgok Internete) nagy újdonsága, hogy az autó az internetre kapcsolva folyamatosan küldheti az adatokat saját állapotáról, vagy arról, hogy mikor kell szervizbe vinni, de arról is, mikor érdemes lecserélni. Így a gyártó a legjobb pillanatban kedves ismerősként bukkanhat fel, és új ajánlattal csábíthatja vásárlásra korábbi vevőjét.

Előfizetés-alapú marketing

A kulcs tehát többé nem abban rejlik, hogy egy vállalat marketingje minél inkább arra figyeljen, mit adhat az új vásárlóknak, hanem abban, hogy minél szorosabb kapcsolatot ápoljon a meglévő vásárlóival. A cél, hogy minél több eszközt rajta keresztül vásároljanak meg. Ha az autóban elfogyott az ablakmosó, ha új felnire van szükség, ha olajat kell cserélni, akkor a vevő mindig bátran a gyártóhoz fordulhasson.

IoT: jönnek a fogyasztókra szabott reklámok

Erre egy megoldás lehet, ha az autógyártók „előfizetéseket” árulnak minden megvásárolt jármű mellé. Az előfizetés értelmében pedig a vásárlónak kényelmesebb mindent egy csatornán keresztül beszereznie, ezzel pedig  tovább növeli a cég bevételeit az első vásárlás után is.

Ez nem új ötlet természetesen, de az IoT és a hatalmas mennyiségű, közvetlenül a terméktől a gyártóhoz áramló adatnak (big data) köszönhetően a társaságok egyre ügyesebbek lehetnek a vásárló pontos igényeinek megítélésében. 

Márkafüggetlen termékek

Vannak persze olyan fogyóeszközök is, amelyekre nem lenne értelme közvetlenül a gyártóhoz előfizetni. Gyakran vásárol az ember elemet vagy villanykörtét, mégsem jutna eszébe ilyen típusú előfizetés.

Itt jöhetnek képbe az online webshopok (mint például az Amazon vagy az eBay), amelyek saját adatgyűjtéssel is rendelkeznek. Az Amazon okosotthon megoldásai például hozzáférhetnek a fényforrások állapotához – és amikor azok kiégnek, akkor a vevő egy fix gyártótól rendelheti meg az újat. Hogy melyiktől, az csak annak a függvénye, hogy ki mennyit szeretne marketingcélokból az Amazonnak fizetni.

Jól látszik tehát, hogy a marketingben nem ismeretlen ötletről van szó. Az új technológia miatt a vállalatok egyre inkább a kapcsolatok kiépítéséért versenyeznek, és nem az „átlagfogyasztót” célozzák meg a marketingtevékenységükkel.

Forrás: TechCrunch