Internet a felhők felett

Internet a felhők felett

Internet a felhők felett

kereskedelem

2 perc

A Roland Berger tanulmánya szerint az internethozzáférés a repülőgépek fedélzetén jelentős többletbevételt hozhatna a légitársaságoknak.

Bevételeik mellett hatékonyságukat is növelhetik azok a légitársaságok, amelyek utasaik számára a repülőutak alatt is biztosítják az internethozzáférést. A húsz nemzetközi légitársaság adatait vizsgáló felmérésből az is kiderült, hogy manapság az utasoknál járatválasztáskor a legfontosabb szempontok között szerepel az internetkapcsolat, mi több, az utasok kétharmada szívesen költene többet a repülőjegyre, ha cserébe utazási ideje alatt végig lenne webhozzáférése. 

Kényelem a levegőben – és a reptereken

A légitársaságok gyakorlatilag már most képesek hozzáférést biztosítani a világhálóhoz, de a jövőben a fedélzeten használható web újabb értékesítési csatornát jelenthet, amelyen keresztül az utasok vásárolhatnak, kényelmi szolgáltatásokat érhetnek el vagy beválthatják törzsutas pontjaikat.

Mindent összevetve, a légitársaságok utasonként nagyjából 1,2 euró (körülbelül 370 forint) többletbevételre tehetnek szert rövid távú útjaik során, míg a hosszabb utazások során ez az összeg 3,6 euró (körülbelül 1200 forint) is lehet. A nagyobb bevételi lehetőségek a fedélzeti net által eljuttatott célzott vásárlási ajánlatokban és az újabb szponzorációs együttműködésekben rejlenek – összegezte a Roland Berger legfrissebb Spread your wings című tanulmánya.

„A repülőjegyek hozama évek óta folyamatosan csökken” – mondta Schannen Frigyes, a társaság magyarországi ügyvezetője. „Ezért is fontos, hogy a repülőtársaságok olyan termékeket fejlesszenek ki, amelyekért a fogyasztók hajlandóak többet fizetni. Összességében a légitársaságok nagyjából egymilliárd utast szolgálnak ki évente, ami világosan jelzi, milyen hatalmas üzleti potenciál rejlik még ebben az iparágban” – emelte ki a szakember.

Egy 2016-os Inmarsat kutatás azt mutatta ki, hogy az utasok a fedélzeti internet elérhetőséget (54%) preferálnák az étkezéssel (19%) vagy az egyéb szórakozási lehetőségekkel (16%) szemben. A válaszadók kétharmada még fizetni is hajlandó lenne azért, hogy online maradhasson az utazás ideje alatt. 

A technológiai partnerek a siker kulcsai

Ahhoz, hogy a repülés közbeni internetelérést versenyelőnyként használhassák, a légitársaságoknak minél előbb ki kell dolgozniuk az erre vonatkozó ajánlatokat. „Azoknak a társaságoknak, amelyek késlekednek a fedélzeti net kialakításával, a jövőben nehezebb dolguk lesz a pozícionálással, hiszen az internethozzáférés egy bizonyos idő után már nem lesz beárazható kritérium” – állapította meg Schannen Frigyes. 

Ha a légitársaságok ki szeretnék használni a fedélzeti internetelérésben rejlő teljes potenciált, ahhoz olyan digitális partnert kell találniuk, aki nem csak innovatív technológiát ad számukra, hanem be is vonja őket olyan újítások kidolgozásába, melyekkel jelentősen csökkenthetik a költségeiket.

Amellett, hogy az utasoknak lehetőségük lesz online vásárolni, az internethozzáférés további lehetőségeket biztosít a professzionális szolgáltatásoknak, mint a repülés, a repülési műveletek, illetve a légi- és földi szolgáltatások összehangolása. Az elektronikus repülőtáskák például valós idejű időjárás- és forgalmi jelentést adnak a repülés ideje alatt, miközben javaslatot tesznek a pilótáknak arra, hogy azok a változó körülményekhez igazodva újratervezzék a repülési útvonalat és a sebességet. A repülőgépek állapotfigyelő-rendszereinek adatszolgáltatásai mentén pedig elkerülhetők az igen költséges leállások.