Jó bornak sem árt az „okos” cégér
Jó bornak sem árt az „okos” cégér
2015. július 22.
A Ferngrove Wines borászat a közeljövőben NFC-chipekkel ellátott palackokat dobna piacra Kínában. A cél mondhatni, nemes: egy okostelefonos érintéssel megállapítható lesz a bor eredetisége.
Az ausztrál cég egy NFC-megoldásokkal foglalkozó norvég vállalat, a Thinfilms chipjeit használja. Ezeket az egységeket nem az üvegbe, hanem a dugót rejtő fóliában helyezik el, így a palack nyakánál ellenőrizhető lesz a bor állapota.
Gyártótól a polcokig
A mobilos vizsgálat a hosszú szállítási idő miatt sem árt, sok minden történhet ugyanis a termékkel, amíg a palackozás, szállítás, raktározás és értékesítés folyamatán keresztül megy.
Az NFC-tagnek nevezett címkéket már a palackozásnál ráhelyezik a borosüvegekre, az okosmegoldással pedig a bolti vásárlók könnyen kideríthetik, ha a szállítás során véletlenül – vagy szándékosan – a palackot megnyitották, illetve újratöltötték.
Ezek az új, NFC OpenSense címkék azon túl, hogy különböző információkat hordoznak, arra is képesek, hogy nyomon kövessék az áru állapotát, például, hogy a borok esetében történt-e bármi a gyári légmentes zárral.
Az NFC-tagek ilyen formában történő alkalmazására létezik már más példa is, hiszen a Barcelonában megrendezett Mobil Világkongresszuson márciusban mutatták be egy hasonló eljárással működő whisky-s üveg fiktív prototípusát.
Pofon a hamisítóknak
Anthony Wilkes, a Ferngrove vezérigazgatója szerint a megoldás egyik legnagyobb előnye lehet, hogy a technológia segítségével visszaszoríthatóvá válik a hamisítás, és így megbízható termékek kerülhetnek a polcokra.
Nem kertelnek, ki is mondják, hogy nem véletlenül Kínában tesztelik először a fejlesztést: az ottani hamisítók ugyanis súlyos bevételkiesést jelentenek számukra és a márkaértéknek is ártanak. Nem csak az ausztrálok gondolkodnak így: a francia Rémy Martin is hasonló, NFC-címkékkel ellátott konyakosüvegeket szeretne tesztelni az ázsiai ország boltjaiban.
Forrás: NFC World+