Mi a közös a whiskyben és a mesterséges intelligenciában?
Mi a közös a whiskyben és a mesterséges intelligenciában?
2019. május 31.
A Fourkind finn tech cég és a svédországi Mackmyra Whisky segítségével születhet meg a világ legelső, AI alkotta szeszesitala – jelentette be a Microsoft. Az első palackok 2019 őszén kerülnek forgalomba.
A lepárlási folyamat részeként a nyers italt először hosszú ideig, jó esetben évekig-évtizedekig kiégetett fahordókban tárolják. Az itt eltöltött idő hossza és az, hogy a hordóban korábban milyen alkoholos italt – tipikusan bourbon whiskey-t, bort, sherryt – készítettek, nagyban meghatározza a készülő ital karakterét. Az idő előrehaladtával a kezdetben átlátszó folyadék sötétebbé válik, és kialakulnak be a karakteres ízjegyek. A whiskymesterek aztán az alapanyagokból és a különböző hordók tartalmából állítják össze az adott márkára jellemző keverékeket.
Ember és gép együtt dolgozik
Eddig ezt a munkát gyakorlott, speciális tudással rendelkező emberek, a whiskymesterek végezték. Most azonban a folyamat egy részét átvehetik a gépek.
A Mackmyra a jelenlegi recepteket, az eladási adatokat és a fogyasztói preferenciákat mind gépi tanulási modellekbe táplálja, így az AI javaslatot tehet az elkészítendő receptekre. A gépi tudás több mint 70 millió különböző összetételt képes generálni, és a rendelkezésre álló hordók tartalmán alapuló receptek közül kiválasztja azokat, amelyek a legnépszerűbbek és a legkülönlegesebbek lehetnek – állítja a svéd cég.
A Microsoft közleménye szerint a modellek az IT-cég Azure felhőplatformján és kognitív szolgáltatásain alapulnak, a szükséges algoritmusokat pedig a Fourkind fejlesztette.
A lepárló igyekezett mindenkit megnyugtatni, hogy a whiskymesterek állása továbbra sincs veszélyben, hiszen a létrehozott receptekből még mindig a szakemberek állítják össze a piacra kerülő italt.
A mesterek gyakorlatának és tudásának, valamint a humán érzékszervi tapasztalatoknak a fontosságát hangsúlyozta Angela D’Orazio, aki maga is ezt a pozíciót tölti be a Mackmyra-nál. Állítása szerint a végső döntést mindig az ember hozza meg.
Kreatív termékfejlesztés
A finn vállalkozás algoritmusa persze minden olyan iparágban, ahol komplex összetételű termékek készülnek, felhasználható. Ilyenek lehetnek például a parfümök, az édességek, de tervezheti gépi intelligencia a cipők mintázatát is. Ráadásul ennél művészibb felhasználási lehetőségekre is volt már példa; a zene, a vizuális kultúra vagy a divat világában is helyet kapott már az AI – eddig vegyes sikerrel.
Forrás: