Ne csak a fogkefe, hanem az üzleti modell is legyen okosabb
Ne csak a fogkefe, hanem az üzleti modell is legyen okosabb
2016. április 30.
Az elektronikus kereskedelem az utóbbi néhány évben egyre felkapottabb üzleti modellé nőtte ki magát. Akár egy fogkefe példáján keresztül is könnyen lehet szemléltetni, hogy hiba csupán alapfelszereltségként gondolni a technológiára.
Általánosságban elmondható, hogy egy vállalkozás által választott üzleti modell képet ad arról, hogy miként áll a cég az értékteremtéshez, illetve mit tesz azért, hogy a vásárlói számára hozzáadott értéket nyújtson és ebből nyereséget kovácsoljon.
A TechCrunch összegzésében példaként egy fogkeféket gyártó céget emeltek ki. A vállalat úgy teremt hozzáadott értéket a vásárlói számára, hogy fogaik egészségéről gondoskodik. Az üzlet sikere abban mérhető, hogy hány fogkefét sikerül eladniuk a különböző értékesítési csatornákon keresztül. Ebből a szempontból a hagyományos kereskedelemben kiemelt jelentőséggel bír, hogy a gyártó hová helyezheti el termékeit a boltok polcain, például szemmagasságban lesznek-e a fogkeféi.
Ezután jön a következő lépcső, vagyis az, amikor a technológiát használják arra, hogy jobb minőségű terméket állítsanak elő. Ma már például olyan fogkefét is lehet gyártani, amely már Bluetooth-kapcsolattal is rendelkezik, sőt egy mobiltelefonos alkalmazás is kapcsolódik hozzá. Ebben az esetben az intelligens fogkefe segít a példabeli cégnek abban, hogy jobb „munkát” végezhessen a fogak egészségének megőrzésében.
Az internethez csatlakozó termék a vásárló számára minden valószínűség szerint magasabb értéket képvisel, ugyanakkor az üzleti modell többi eleme változatlan marad. Az értéket továbbra is maga a fogkefe közvetíti, a profit pedig az eladásokon keresztül csapódik le, az egyik kulcsfontosságú versenyelőny pedig szintén a bolti elhelyezés lesz. A termék tehát már „okos”, az üzleti modellről viszont ez még nem mondható el.
Intelligens fogkefe dobhatja fel az unalmas fogmosásokat
Jogosan merül fel a kérdés: hogyan lehet az üzleti modellt is magasabb szintre emelni? Például azzal, ha a vállalat „nyílt forráskódú” fogkefét gyárt. Ez azt jelenti, hogy a fejlesztők egy szoftverfejlesztő felületen olyan alkalmazásokat tudnak készíteni, melyek növelik a termék értékét és bővítik a felhasználási lehetőségek körét.
A szkeptikusok természetesen biztosan felvetik majd, hogy kinek is lenne szüksége egy ilyen applikációra? A kisgyermekes anyukák viszont valószínűleg üdvözölnék az ilyen appot, főleg, ha az egy olyan játék, amelyik helyes fogmosás esetén megjutalmazza a gyerekeket.
Ebben az esetben nemcsak a termék, hanem maga az üzleti modell is fejlődésen megy keresztül. A fejlesztők nem csupán hozzájárulnak az értékteremtéshez, de az értéket itt már azok az applikációk képviselik a fogyasztók felé, amelyek a fogkeféhez kapcsolódnak. Ezen felül az innovatív társaságok olyan versenyelőnyt is teremtenek, amellyel a piacon jelen lévő konkurensek nem rendelkeznek.
Az okostechnológia és az Internet of Things tehát nem pusztán profitforrás lehet a cégek számára, hanem sokkal inkább jelentheti a márkahűség kialakításának, növelésének eszközét is a hagyományos és az e-kereskedelemben egyaránt.