Ne csak a fogkefe, hanem az üzleti modell is legyen okosabb

Ne csak a fogkefe, hanem az üzleti modell is legyen okosabb

Ne csak a fogkefe, hanem az üzleti modell is legyen okosabb

kereskedelem

3 perc

Az elektronikus kereskedelem az utóbbi néhány évben egyre felkapottabb üzleti modellé nőtte ki magát. Akár egy fogkefe példáján keresztül is könnyen lehet szemléltetni, hogy hiba csupán alapfelszereltségként gondolni a technológiára.

Általánosságban elmondható, hogy egy vállalkozás által választott üzleti modell képet ad arról, hogy miként áll a cég az értékteremtéshez, illetve mit tesz azért, hogy a vásárlói számára hozzáadott értéket nyújtson és ebből nyereséget kovácsoljon. 

A TechCrunch összegzésében példaként egy fogkeféket gyártó céget emeltek ki. A vállalat úgy teremt hozzáadott értéket a vásárlói számára, hogy fogaik egészségéről gondoskodik. Az üzlet sikere abban mérhető, hogy hány fogkefét sikerül eladniuk a különböző értékesítési csatornákon keresztül. Ebből a szempontból a hagyományos kereskedelemben kiemelt jelentőséggel bír, hogy a gyártó hová helyezheti el termékeit a boltok polcain, például szemmagasságban lesznek-e a fogkeféi.

Ezután jön a következő lépcső, vagyis az, amikor a technológiát használják arra, hogy jobb minőségű terméket állítsanak elő. Ma már például olyan fogkefét is lehet gyártani, amely már Bluetooth-kapcsolattal is rendelkezik, sőt egy mobiltelefonos alkalmazás is kapcsolódik hozzá. Ebben az esetben az intelligens fogkefe segít a példabeli cégnek abban, hogy jobb „munkát” végezhessen a fogak egészségének megőrzésében. 

Az internethez csatlakozó termék a vásárló számára minden valószínűség szerint magasabb értéket képvisel, ugyanakkor az üzleti modell többi eleme változatlan marad. Az értéket továbbra is maga a fogkefe közvetíti, a profit pedig az eladásokon keresztül csapódik le, az egyik kulcsfontosságú versenyelőny pedig szintén a bolti elhelyezés lesz. A termék tehát már „okos”, az üzleti modellről viszont ez még nem mondható el.

Intelligens fogkefe dobhatja fel az unalmas fogmosásokat

Jogosan merül fel a kérdés: hogyan lehet az üzleti modellt is magasabb szintre emelni? Például azzal, ha a vállalat „nyílt forráskódú” fogkefét gyárt. Ez azt jelenti, hogy a fejlesztők egy szoftverfejlesztő felületen olyan alkalmazásokat tudnak készíteni, melyek növelik a termék értékét és bővítik a felhasználási lehetőségek körét.

A szkeptikusok természetesen biztosan felvetik majd, hogy kinek is lenne szüksége egy ilyen applikációra? A kisgyermekes anyukák viszont valószínűleg üdvözölnék az ilyen appot, főleg, ha az egy olyan játék, amelyik helyes fogmosás esetén megjutalmazza a gyerekeket.

Ebben az esetben nemcsak a termék, hanem maga az üzleti modell is fejlődésen megy keresztül. A fejlesztők nem csupán hozzájárulnak az értékteremtéshez, de az értéket itt már azok az applikációk képviselik a fogyasztók felé, amelyek a fogkeféhez kapcsolódnak. Ezen felül az innovatív társaságok olyan versenyelőnyt is teremtenek, amellyel a piacon jelen lévő konkurensek nem rendelkeznek. 

Az okostechnológia és az Internet of Things tehát nem pusztán profitforrás lehet a cégek számára, hanem sokkal inkább jelentheti a márkahűség kialakításának, növelésének eszközét is a hagyományos és az e-kereskedelemben egyaránt.