Ne legyen Big Brother a Big Datából!
Ne legyen Big Brother a Big Datából!
2016. október 18.
A nagyszabású adatgyűjtés és elemzés sokat segíthet a kereskedőknek vásárlóik kiismerésében, ugyanakkor arra is kiemelten figyelniük kell, hogy a magánélet védelmét is szem előtt tartsák.
Cikkünk előző részében megvizsgáltuk, hogy miként segítheti a kereskedőket a vásárlók tartózkodási helyének nyomon követése. Most azt is körüljárjuk, milyen kockázatokkal is jár mindez, mire érdemes figyelni, hogy ne legyen baj.
Bár a vásárlókövetés a kereskedők számára egyértelmű előnyökkel jár, az embereket viszont joggal aggasztja magánéletük védelme, így nem feltétlenül fogadják kitörő örömmel az ilyen megoldások bevezetését. Ugyan a WiFi-jelek révén nem nyerhetők ki az adott készülék tulajdonosának személyes adatai, de az új rendszerekben a vásárlói hűségprogramokból nyert információk összekapcsolhatók bizonyos pontokon a fizikai tartózkodási hely követésével. Például, hogyha a vásárló egyedi WiFi-jelével a pénztárhoz érkezik, a tranzakció lebonyolításakor rögzíthetik felhasználói azonosítóját, így máris összekapcsolódott a nyomkövetés az eredetileg más célra megadott személyes adatokkal.
Ráadásul az új WiFi-nyomkövető rendszerek csupán egy módját jelentik a telefon mozgásfigyelésének, elegendő például arra gondolni, hogy a legtöbb okostelefon képes tárolni a tulajdonosa által az elmúlt egy hónapban meglátogatott helyeket, beleértve az egyes helyszínekre vonatkozó érkezési és indulási időpontokat. Továbbá több applikáció is gyűjti a felhasználók tartózkodási adatait, valamint időről időre továbbítja azokat a különböző szervereknek – mindezt gyakran az érintett személy tudta nélkül.
Ugyanakkor ma már elérhetők a magánélet védelmét szolgáló megoldások is, a nyílt forráskódú iPhone Tracker például képes a telefonon lévő rejtett fájlok azonosítására, helyének és tartalmának felfedésére. A Kryptowire nevű startup pedig olyan szoftvert fejlesztett ki, mely képes megakadályozni, hogy a különböző alkalmazások a felhasználó tudta nélkül férhessenek hozzá a telefonon található személyes adatokhoz.
A Big Data tehát nemcsak a vállalatok számára lehet előnyös, hiszen az adatok megfelelő felhasználásával a fogyasztók is nagyobb kényelemhez és célzottabb kínálathoz juthatnak, így például nem kell az interneten keresgélniük, hanem eleve személyre szabott, proaktív ajánlatokat kaphatnak.
A különféle modern technológiák tehát új, izgalmas lehetőségeket hordoznak magukban, azonban a társadalom az esetleges visszaélésektől tartva sokszor megkérdőjelezi ezek biztonságosságát. Továbbá az is kiemelt terület, hogy megfelelő és egységes szabályozásra lenne szükség, hiszen a fogyasztónak online és offline kölcsönhatásoktól függetlenül, mindig és minden helyzetben biztonságban kell éreznie magát – ennek a környezetnek a megteremtése pedig részben a kereskedők feladata.
Forrás: Sydney Morning Herald