Pörög az audiopiac – Egyre népszerűbbek a hangasszisztensek

Pörög az audiopiac – Egyre népszerűbbek a hangasszisztensek

Pörög az audiopiac – Egyre népszerűbbek a hangasszisztensek

kereskedelem

3 perc

A GfK mérései szerint az év első felében az audioeszközök globális piaca (az észak-amerikai régió nélkül) 7,9 milliárd euró forgalmat realizált, ami éves szinten 15 százalékos bővülést jelent.

A növekedés fő hajtómotorjai a fej- és fülhallgatók, a hordozható Bluetooth-hangszórók, valamint a hangprojektorok voltak. A beépített hangasszisztenssel rendelkező okoseszközök és az otthoni szórakoztatóelektronikai eszközök hangminőségét javító hangprojektorok piaca azonban még mindig óriási növekedés előtt áll – állapítja meg a GfK a berlini IFA elektronikai kiállításra készített felmérésében.

A világszerte pozitív eredményeket elkönyvelő globális audiopiac továbbra is növekszik. A bővüléshez 41 százalékkal – azaz a legnagyobb mértékben – a FÁK országai, 38 százalékkal pedig Kína járul hozzá.

Multiroom készülékek és hangvezérelt okosasszisztensek

A többszobás, azaz multiroom készülékek eladása 2019 első félévében 4 százalékkal nőtt. E készülékek fő jellemzője, hogy különböző szobákban különböző zenéket képes egyidejűleg lejátszani. Azzal, hogy a piacon lévő márkák száma eddig soha nem látott magasságokba szökött, a technológia a vásárlók egyre szélesebb köre számára vált elérhetővé.

A wifi-kapcsolattal működő hangszórórendszer forgalma stabil maradt. A gyártók készülékeiket egyre nagyobb arányban szerelik fel egy, illetve még inkább több okosasszisztenssel. Ezzel a felhasználóknak lehetősége nyílik a készüléket nem csupán hanggal vezérelni, sőt az asszisztenst az okosberendezések komplett otthoni ökoszisztémájába is integrálni lehet, ami miatt hajlandók is az ilyen készülékekre egyre inkább áldozni.

Következésképpen a beépített okosasszisztenssel rendelkező multiroom készülékek forgalma több mint 100 százalékkal, átlagára pedig 67 százalékkal nőtt.

A GfK idén kezdte el az otthoni digitális asszisztensek körében a Smart Displayek jegyzését is. Elemzésük szerint a legelterjedtebb hangvezérlésű mesterséges intelligenciával felszerelt kijelzők a felhasználók okosotthonának vezérlőközpontjává válhatnak.

Árcsökkenést hozott a töretlenül növekvő kereslet

Az első félévben a fülke helyezhető fülhallgatók értékforgalma folyamatosan, mintegy 55 százalékkal emelkedett; és a mintegy 3 milliárd eurós forgalmával a teljes fülhallgató-szegmens forgalmának 70 százalékát adta.

A fülhallgatók messze legnagyobb piaca Kína, majd Nyugat-Európa és a fejlett ázsiai országok következnek a sorban. A 2019-ben eladott vezeték nélküli, fülbe helyezhető készülékek csaknem fele a true wireless készülékek körébe tartozik (két különálló fülhallgatóval). Ez a szegmens 2018-ról 2019-re mintegy 300 százalékkal bővült.

A fogyasztói kereslet mértéke – egyre több márka számára – olyannyira figyelemreméltó, hogy a gyártók száma a vizsgált időszak alatt megháromszorozódott. Ennek következménye az átlagár 85 euróra történő jelentős esése.

A fülre illeszkedő fejhallgatók darabszámos értékesítése 11 százalékkal nőtt. E szegmens számára Nyugat-Európa, majd Kína és a fejlett ázsiai országok jelentik a legnagyobb piacot. Ezek, a zeneforrásra vezeték nélkül kapcsolódó készülékek, világszerte elterjedtté váltak, és jelentős forgalmi bővülést könyvelhettek el. A piaci szereplők sokasodása itt is jelentős nyomást gyakorol az árakra.

2019 első felében egy Bluetooth-technológiás fejhallgató átlagosan 90 euróba került. Ami a fülbe helyezhető fülhallgatóknál a true wireless, az a fülre illeszkedő fejhallgatók esetében az aktív zajszűrő technológia, ennek forgalma 40 százalékkal nőtt.

Hasít az online kereskedelem

2019 első hat hónapjában az audioberendezések globális értékesítésének 41 százaléka online történt, míg egy évvel korábban ez csupán 36 százalék volt. Más árucsoportoktól eltérően az online csatorna növekvő fontossága nem befolyásolja a kereslet időbeli kiugrásait az év során. A klasszikusan ajándékul szolgáló audio kategória eladása továbbra is karácsony körül és nem novemberben vagy más online promóciók (például Black Friday) során csúcsosodik ki – összegezte a piackutató cég.