Pörög az e-kereskedelem

Kapcsolódó cikkek

Pörög az e-kereskedelem

Pörög az e-kereskedelem

kereskedelem

2 perc

2018 első félévében az online kiskereskedelmi forgalom megközelítette a 180 milliárd forintot, ami csaknem 25 milliárd forinttal, vagyis 17%-kal több mint egy évvel korábban.

A magyar online vásárlói bázis növekedési korlátai miatt ugyanakkor már egyre nehezebb pusztán új vásárlói csoportokra alapozva bővülni. Az e-kereskedők ezért nagyobb hangsúlyt helyeznek a vásárlók megtartására, valamint a vásárlási intenzitás növelésére – derül ki a GKI Digital és az Árukereső.hu közös, Online Kiskereskedelmi Index kutatásából.

Új vásárlók helyett magasabb kosárérték

Az online kiskereskedelem növekedésének jelenlegi legfontosabb motorja az átlagos vásárlási érték folyamatos emelkedése, ami idén nyáron már átlépte a 11 ezer forintos értéket. Ugyanakkor, a vásárlások száma a piac egészének növekedési dinamikájánál lassabban bővül: mindössze 13%-os volt az év első hat hónapjában.
 
A magyar lakosság – a gazdasági fellendüléssel összhangban – már a webáruházakban is egyre nagyobb értékben költ termékekre, de a rendelések gyakoriságára ez a vásárlói kedv egyelőre még kevésbé hat ki.

Az egy főre jutó éves online rendelésszám jelenleg 12 online vásárlás/év, az éves átlagos költés pedig megközelíti a 130 ezer forintot.

Összehasonlításképp ez utóbbi érték a cseh piacon egy vásárlóra vetítve meghaladja a 230 ezer forintnak megfelelő cseh koronát, miközben ott a rendelésszám is magasabb a magyar átlagnál.

Új hűtő, új mosógép

A műszaki szektor továbbra is a legnagyobb forgalmi súllyal bíró terület, melyet a korábban visszatartott vagy többéves életciklussal rendelkező, jellemzően nagy értékű termékek vásárlása eredményez. A készülékek magas életciklusából fakadó alacsony vásárlási intenzitás ugyanakkor a bővülés legnagyobb korlátja is egyben.

A növekedési lehetőségeket kereső kereskedőknek ezért érdemes a nagy értékű termékek mellett a gyorsa(bba)n forgó, napi fogyasztási cikkek irányába is nyitni. Ezekkel ugyanis drasztikusan növelhető a rendelési állomány, a magas kosárérték megtartása mellett.
 
Az útkeresést és a felemás kereskedői hangulatot tükrözi a GKI Digital és az Árukereső online kiskereskedelmi indexe is, amely 2018 harmadik negyedévében – 2016-hoz hasonlóan – kismértékben csökkent, miközben a tavalyi a harmadik negyedévre még pozitívabb hangulat volt a jellemző.