Robotinas dolgozik a Szilícium-völgyben

Robotinas dolgozik a Szilícium-völgyben

Robotinas dolgozik a Szilícium-völgyben

kereskedelem

2 perc

Botlr-t első pillantásra csillogó, kerekeken guruló szemetesnek nézné bárki, az igazság viszont az, hogy belsejében a hotel vendégei által rendelt csomagokat szállítja a recepciótól a szobaajtóig.

Az Apple központi irodájának közelében található az Aloft Cupertino Hotel, ahol különleges fejlesztéssel találkozhatnak az odalátogatók. A szálloda dokkolóállomásán ugyanis egy robot vár mozdulatlanul az újabb megbízásra. A szerkezet türelmesen tűri a feltöltést, míg nem hívja a kötelesség, vagyis nem szól valamelyik vendég, hogy otthon felejtette a fogkeféjét, vagy egyszerűen csak valamilyen nassolnivalót rendel.

A robotkomornyik része annak az önjáró flottának, amelyet a kaliforniai székhelyű Savioke cég fejleszt a szolgáltató- és vendéglátó-ipari ágazat számára. A Relay típusnevet viselő készülék körülbelül 40 ezer felszolgálást teljesített már, és ezalatt összesen 2500 kilométert tett meg.

A Business Insider újságírója nemrég meglátogatta a szilícium-völgybeli hotelt, hogy saját szemével lássa, hogyan is működik a Botlr-nek nevezett robot, és megtudja, hogy a szállodai alkalmazottaknak kell-e félteniük a munkájukat.

Kerekeken guruló kifutófiú

A kiszállítás azzal kezdődik, hogy a gép tetején található zárható rekeszbe a szállodai munkatárs beleteszi a vendég által megrendelt csomagot (ez lehet törölköző, fogkefe, de akár a reggeli kávé is), majd utána a robotinas magától odagurul a szobához.

A szerkezet a liftet WiFi-n keresztül képes hívni. A tároló fedelét az úton zárva tartja, hogy a többi vendég ne lássa, mit szállít, és ne is férjenek hozzá mások. Amikor eléri a célját, felhívja a megadott szoba telefonját. A gép 3D-s kamerája felismeri, ha az ajtó kinyílt, és a készülék fedele csupán ekkor pattan fel. Ha a vendég elfogadja a „szállítmányt”, akkor a robot lejt egy kis táncot, sőt ezután lehetőséget biztosít a közös fotó elkészítésére is. Majd végezetül megkérdi, elégedettek-e az eddigi kiszolgálással, a válasszal pedig visszatér a recepcióra.

A robotikával foglalkozó Savioke két célt tartott szem előtt a fejlesztésnél, a szálloda személyzete jobban tudjon a fontosabb feladatokra összpontosítani, és hogy a szerkezet mosolyt varázsoljon a vendégek arcára.

Egyedi útvonaltervezés

A tervezés, beüzemelés első lépése, hogy a Savioke a megrendelő szállodába küld egy alkalmazottat, aki feltérképezi az épületet. A kiérkező szakember először egy joystick segítségével irányítja végig a berendezést a folyosókon. Ezáltal létrehoznak egy térképet a programban, melyből a gép megtudja, hol találhatóak a szobák és a lift.

Természetesen akadnak kizáró tényezők is: ha a fejlesztők úgy ítélik meg, hogy a hely túl szűkös a robot számára, esetleg túl sok rohangáló gyereket látnak a folyosókon, akkor nem vállalják az együttműködést.

Arra a kérdésre, hogy átveszi-e a humán munkaerő szerepét a szerkezet, a Savioke azt válaszolta, hogy a rendszer hatékonysága nagymértékben függ a szállodai személyzettől. A gépi munkatárs pedig csak egyfajta futárnak számít, amely a vendégek számára külön érdekesség lehet. Így nem meglepő, hogy akadnak olyanok is, akik éppen a robot miatt döntenek az adott hotel mellett.