Trendforduló az órapiacon – Lejár a svájci órák ideje?

Trendforduló az órapiacon – Lejár a svájci órák ideje?

Trendforduló az órapiacon – Lejár a svájci órák ideje?

kereskedelem

3 perc

Bár látszólag minden változatlan, az elmúlt években észrevétlenül fordult nagyot az óraipar világa. A high-tech ma már fontosabb, mint a régi vágású luxus.

Miért félnek sokan már Svájcban is attól, hogy az ország legendás óraiparának egyeduralma megdől? Hiszen még mindig 50%-os a svájci gyártók értékbeni piaci részesedése a világban a legyártott órák mindösszesen 2,3%-ával. Ez a szám azonban az utóbbi időkben vészesen csökken, így fennáll a veszélye, hogy az alpesi ország óragyártása hamarosan elvesztheti vezető szerepét – összegezte közleményében a Seiko.

A Bloomberg elemzése szerint az éves szinten 20 milliárd dolláros exporttal bíró svájci óraipar 2016 elején került gödörbe. Az előző évhez képest 2016. januártól júniusig már 11,3 százalékos csökkenés keletkezett bevételi oldalon is, ami hónapról hónapra gyorsul. Még nagyobb baj, hogy a csökkenés minden árkategóriában, minden fejlettebb régióban és minden típusú modellnél kimutatható. A legnagyobb svájci gyártó, a Swatch-csoport profitja 2016 első felében 53,6%-kal zuhant, értékesítése 11,3%-kal az előző év hasonló időszakához képest.

Az Apple, mint vezető óragyártó?

A viselhető kiegészítők következő szintje

2010 és 2014 között a Deloitte elemzése szerint 310 dollárról 730-ra nőtt a svájci időmérők átlagos exportára. Noha ezzel értékben még tartani tudták pozícióikat, azonban ma már az európai piacokon is visszaszorulóban az értékesítésük. Eddig megtehették, hogy áraikat a kínai kereslethez igazították, ezzel azonban nagymértékben kiszolgáltatottá is váltak, a svájci frank folyamatos erősödése pedig csak hab a tortán.

Az ágazatban fontos változás, hogy a világ óragyártásának ranglistáján hirtelen a második helyre került az Apple. A Rolex ugyanakkor még világelsőnek számít.

A csatlakoztatott órák világa

Hibrid modellekkel törhet előre az okosóra-piac

Lassan minden gyártó a negyedik generációs okosóráját készíti, de még tavaly is csak az alpesi óriások negyede érezte fenyegetésnek ezt a szegmenst.

Egyes gyártók elkezdtek az amerikai piac felé fordulni, a Jaeger Le-Coultre például hat márkaboltot nyitott, míg mások az online értékesítést kezdték látványosabban fejleszteni. Az Egyesült Államok, Japán és Svájc piaca konzervatív a Deloitte szerint, míg a kínai, az olasz és a francia vásárlók már sokkal jobban hajlanak az okosórák felé, így a lokális termék- és marketingstratégiák hozhatnak még versenyelőnyt. 

A svájci óragyártók legnagyobb előnye korábban ismertségükben és márkaerejükben volt. A japán modellek alacsonyabbra voltak pozícionálva, mint a valós értékük. Szakmai körökben azonban ma már közbeszéd része a Seiko technológiai vezető szerepe a mechanikus kézműves órák piacán, innentől pedig a piaci siker már csak marketing kérdése. Erős márkaépítéssel a japán órák látványos térhódítása tovább folytatódhat, az Apple-lel együtt 5-10 év múlva pedig akár a vezető szerepet is átvehetik a svájci gyártóktól.